Workshop 21: Vanemål A

Vanenes makt

Når vi har lært å skille mellom det som haster og det som er viktig, så burde vi ta hensyn til en annen hjelp for divergering: Det finnes aksjonsmål og vanemål. Aksjonsmål innholder en bestemt engangsaktivitet, vanemål skjer regelmessig.

Mål er en viktig hjelp for alle livsområder. Mange av oss er yrkesmessig mestere i målsettinger, men forsømmer imidlertid dette på andre livsområder. Du trenger mål for personlig videreutvikling, for dine relasjoner, familien, sporten … Senere vil vi foreslå en liten modell for deg som trekker inn dette punktet.

Kan man overhodet sette konkrete mål for livsområder som ennå ligger langt inn i fremtiden? Jo mer langsiktig målet er satt, desto mer nødvendig er det med regelmessige oppdateringer og  oppgraderinger. Langsiktige mål må regelmessig bli omarbeidet, pleiet og tilpasset.

Hvorfor vanemål er så viktig

Hva er etter din mening den hyppigste fella ved innøvingen av nye vaner? Riktig – tilbakefall til gamle vaner. Vi mennesker er vanedyr, den ene mer, den andre mindre. Er du bevisst på at du ved å ta på deg dine sko setter den samme foten først i tilsvarende sko? Kanskje er det med støvlene alltid den høyre, ved joggeskoene alltid den venstre foten. Legg merke til: Ditt morgenritual skjer nesten automatisk. Våkne opp, strekke seg, sette klokken fem minutter videre, stå opp, gå på badet, så til kaffemaskinen. Og med den trøsterike varme koppen i hånden begynner du din tur gjennom barnerommet: »Stå opp!«

Kanskje er dine vaner annerledes, men du har et ritual for å overleve om morgenen, ved begynnelsen på arbeidsdagen din og ferien din.

Vaner er ikke i seg selv gode eller dårlige. Det er viktig å prøve: Handler det for deg om gode eller dårlige vaner? Du kan venne deg til å spise for langsomt eller raskt. Du kan venne deg til å planlegge dagen din eller utvikle stress om formiddagen fordi du etter en bortkastet morgen ønsker å avslutte dagen din med suksess.

Slike gamle vaner er meget seige, og de eneste strategiene for å bli kvitt dårlige vaner er å erstatte dem med nye. Regel: Hvis du praktiserer etter hverandre i 15 dager, er du på god vei til å utvikle en ny vane.

Følg med i morgen tirsdag kommer Workshop 21: Vanemål B

_________________

Workshop 22: » Min treningsplan for nye gode vaner» kommer mandag 7 . juni. Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.


Gi150


Les mer om boken «Gi livet retning»

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

________________________________

Del på bloggen

Bookmark             and Share

Visdomsord

Kun når jeg sier ja
til meg selv, kan
jeg også si ja
til mine medmennesker

Rainer Haak

____________________

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

Workshop 21: «Vanemål» kommer mandag 31 . mai.Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. 

Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.

Gi150


Les mer om bokenGi livet retning

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

_______________________________

Del på bloggen

Bookmark                    and Share

Visdomsord

Å mislykkes er
alltid en del av suksess.

Ukjent

_______________

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

Workshop 21: «Vanemål» kommer mandag 31 . mai.Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. 

Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.


Gi150


Les mer om bokenGi livet retning

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

_______________________________

Del på bloggen

Bookmark                    and Share

Læringsstrategier

Seks vesentlige læringsstrategier

  • Konsentrer deg på læringsgjenstanden.
  • Gjør et utvalg.
  • Stimuler nysgjerrigheten og interessen for læringsområdet ved å stille spørsmål.
  • Strukturer det du skal lære.
  • Bruk det du lærer, gjenta og sørg for tilbakemeldinger.
  • Sørg for å ta regelmessig pauser.

En direkte hjerneøvelse

Lær de seks strategiene. Bruk allerede nå bevisst  fire av strategiene:

  • Konsentrer deg.

  • Vis nysgjerrighet og personlig interesse for denne øvelsen.

  • Organiser læringsstoffet på best mulig måte. Slik som er mest hensiktsmessig for deg personlig.

  • Du bruker allerede nå det du har lært. Gjenta det også og vær på utkikk etter et system for tilbakemelding.

Har du lagret alt godt?

_________________

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

Workshop 21: «Vanemål» kommer mandag 31 . mai.Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. 

Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.


Gi150


Les mer om bokenGi livet retning

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

_______________________________

Del på bloggen

Bookmark                    and Share

Konsentrasjonsøvelse B

Gjør denne øvelsen kun ett til to minutter. Etter flere forsøk, vil den være effektiv.

  • Sitt eller ligg komfortabelt.
  • Velg et vilkårlig punkt å konsentere deg om i rommet.
  • Fokuser hele oppmerksomheten din på dette punktet. Betrakt punktet.
  • Si så sakte eller stille til deg selv: Dette punktet og jeg er ett. Gjenta denne setningen om og om igjen.

Hvis det utvalgte objektet (en lampe, en spiker i veggen eller en bryter) i utgangspunktet virker forstyrrende på deg, kan du også lime en etikett på veggen eller i taket eller se inn i et tent stearinslys. Eller du kleber et punkt på et objekt,  f.eks. i en bok eller hefte, slik at du kan utføre øvelsen hvor som helst.

_______________

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

Workshop 21: «Vanemål» kommer mandag 31 . mai.Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. 

Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.

Gi150


Les mer om bokenGi livet retning

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

_______________________________

Del på bloggen

Bookmark                    and Share

Konsentrasjonsøvelse A

  • Sett en klokke synlig foran deg.
  • Sett deg rett opp og ned, men på en avslappet måte
  • Pust inn og ut gjennom nesen. Tenk på å puste dypt inn og ut med med magen:  Magen hever seg når du puster inn, mens skuldrene ikke hever seg.
  • Se på klokken, slik at du i det første minuttet legger merke til hvor mange sekunder du trenger for hvert åndedrag.
  • Pust så litt langsommere, men ikke dypere. Prøv å forbli i det nye tempo. Stopp øvelsen etter 5 minutter
  • Reduser gradvis, gjennom flere øvelser, åndedaget under øvelsen til seks til ti per minutt. Snart vil du øke konsentrasjonen din gjennom den bevisste langsomme pustingen.

________________

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

 

Workshop 21: «Vanemål» kommer mandag 31 . mai.Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. 

Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.

Gi150


Les mer om boken “Gi livet retning

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

_______________________________

Del på bloggen

Bookmark                    and Share

Øvelse neuro linkvistisk programmering(NLP)

Nå, la oss ta en titt på en kraftig NLP teknikk du kan bruke akkurat nå.

Slik fungerer det: Tenk på tre ganger i livet ditt der du følte deg veldig kraftfull og hadde full kontroll.  Skriv dem ned
(en setning som beskriver hver og en av dem).

Nå forestill deg at du står alene i et rom. Tenk på den første situasjonen. Gjenkall den full av farger, med lyd og alt annet som kan gjøre den virkelig for deg. I det øyeblikk du føler deg helt hensatt i dette spesielle øyeblikket, klapper du med høyre hånden din på din venstre skulder og sier: «kraft!» Gjør dette med hver av de tre minnene. Husk, du ønsker å forankre følelsene dine i øyeblikket, ved å klappe på skulderen når du føler minnet på sitt mest intense. I NLP kalles denne prosessen forankring.

Nå som du har ankeret installert, kan du gjenkalle det etter behov. Neste gang du er i en situasjon som krever trygghet, klapper du med din høyre hånd på din venstre skulder og sier, «kraft!» Like sikkert som Pavlov’s hunder siklet da de hørte at klokken lød, vil du føle tryggheten gjennomstrømme deg!

Bøker og CD’er om NLP

Alder, Harry & Heather Beryl, NLP in 21 Days, A complete Introduction and Training Program To Neuro-Linguistic Programming
Andreas, Steve, Praxiskurs NLP
Bandler, Richard, Get the Life You Want: The Secrets to Quick and Lasting Life Change with Neuro-Linguistic Programming
Baviare, Steve,  Teach yourself  NLP
Dilts, Robert, Professionelles Coaching mit NL
Knight, Sue, NLP at Work, Neuro Linguistic Programming, The Difference that Makes a Difference in Business
Lerøy,Eva Løkeland, Du bestemmer!
O’conner, Joseph, Coaching with NLP
O’Connor, Joseph, Seymour, John, Training with NLP(Neuro-Limguistic Programming, Skills for Managers, Trainers and Communicators
Ready, Romilla, Neuro-linguistic Programming for Dummies
Ready, Romilla, Neuro-linguistic Programming (NLP) Workbook for Dummies
Robbins, Anthoney, The Edge: The Power to Change Your Life Now
Robbins, Anthony, Lessons in mastery
Robbins, Anthony, Live with Passion! : Stategies for Creating a Compelling Future
Sawinski, Egon, NLP im Alltag
Stubsjøen, Sigurd, Tenk deg til suksess
Swarz, Aljoscha A., Praxisbuch NLP: Denk dich nach vorn!
Torbergsen, Turid, Coaching
Åldstedt ,Trine,  Alt sitter i hodet

__________________

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

Workshop 21: «Vanemål» kommer mandag 31 . mai.Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. 

Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.


Gi150


Les mer om bokenGi livet retning

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

_______________________________

Del på bloggen

Bookmark                   and Share

Workshop 20: Sentrale livsområder – dine hovedoppgaver

Har du allerede en gang gjort deg umaken med å lage en oversikt over hvilke ansvarsroller du er involvert i? Hvor har du overtatt oppgaver? Hvilke forpliktelser har du? For mange mennesker er denne oppgaven meget enkel? Andre derimot lister opp inntil 30 nøkkelansvarligheter. Det er interessant at dette som oftest er de som mer eller mindre stønner over for mye å gjøre.

Nå reflekterer du på bakgrunn av vedlagt mind-map(tenkekart) over livet ditt og oppgavene dine.
Dvs. tegn ditt eget tankekart.

___________________

Workshop 21: » Vanemål » kommer mandag 31 . mai. Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.

Gi150


Les mer om boken «Gi livet retning»

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

________________________________

Del på bloggen

Bookmark            and Share

Personlighet

Personligheten
begynner der hvor
sammenligningen
opphører.

Karl Lagerfeld

________________

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

Workshop 20: «Sentrale livsområder – dine hovedoppgaver» kommer mandag 24 . mai.Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. 

Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.

Gi150


Les mer om bokenGi livet retning

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

_______________________________

Del på bloggen

Bookmark                  and Share

Se fremover

Se fremover og oppdag mulighetene i livet ditt.

Tenk på hva du besitter og det du ennå kan oppnå, istedenfor på hva du mangler eller som du har mistet.

Vær glad for den du er, og reflekter over hva du ennå kan forbedre hos deg selv, istedenfor å gremmes over den du ikke er.

Dann deg din egen mening om deg selv, istedenfor å gjøre andres mening om deg til din egen.

Tenk på timene og dagene som ligger foran deg, istedenfor å dvele ved fortiden.

Tenk på hva du ennå kan gjøre, istedenfor på det du har forsømt å gjøre.

Husk de tingene du har gjort bra istedenfor å konsentrere deg om de du mislykkes med.

Ukjent

________________________

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

Workshop 20: «Sentrale livsområder – dine hovedoppgaver» kommer mandag 24 . mai.Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. 

Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.

Gi150


Les mer om bokenGi livet retning

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

_______________________________

Del på bloggen

Bookmark                  and Share

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.