Bruk nettverk for å gjøre slutt på isolasjon

Ved å lese sladrespaltene i livsstiltidsskrifter, vil du legge merke til hvor ofte fremstående mennesker treffer andre fremstående mennesker. Det er hemmeligheten for å bygge opp et sosialt nettverk. Det er gjennom disse møtene fremstående mennesker overhodet blir fremstående! Du kan skrive en bestseller, ha et flott opptrinn på seminarer eller ha utrolig suksess i forretningslivet, men om du isolerer deg etterpå i privatlivet, blir suksessen din en kort bråtebrann.  
Ingen, som yrkesmessig har steget i gradene har klart dette uten nettverk. Tidligere kalte man det nedlatende ”forbindelser”.
onkel skrue
I mellomtiden er det blitt en samfunnsmessig anerkjennt teknikk, som hjelper alle deltakerne videre. Betrakt ikke nettverksbygging som leting etter kunder eller beskyttere, men som en vinn-vinn situasjon, som alle kan profitere på.

Nettverksbygging må ikke bli til innbitt å spørre: “Vil denne personen være til nytte?” Stol på din medfødte følelse av antipati og sympati.


Hvis du liker noen, investerer du tid i forholdet ditt med dem, uansett om det er en kollega eller et flyktig bekjentskap. Gjør kunder og kollegaer som du verdsetter til venner. Tenk samtidig i begge retninger. Ikke bare: Hvor kan han/hun bringe meg videre? Men også: Hvordan kan jeg hjelpe andre personer, slik at de gjerne danner nettverk med meg?”

Grunnregel 1:Vær aktiv i begynnelsen. Hvis du nesten aldri snakker med din nye kollega i tre måneder, er det vanskelig å gjøre ham/henne til en venn i fjerde måned.

Grunnregel 2:Ikke press. Gi den andre personen anledning til å nnærme seg deg. Flytt deg nærmere, skritt for skritt.

Grunnregel 3: Ikke overlat alt til tilfeldighetene. Det er verd å planlegge sosiale kontakter, selv om vennskapelige forhold til syvende og sist er en presang.

Her er noen utprøvde hjelpemidler:

Arrangér en ”jour fixe”

storfamilien

Forenkl de tiltagende plagsomme avtalene med kollegaer, venner, og bekjente, som aldri har tid. Bestem deg for en spesiell dag hver måned, der huset ditt er åpent, (f.eks. første fredagskveld i måneden). Ikke sett for høy standard når det gjelder maten. I og med at du aldri kan være helt sikker på hvor mangehjertelig velkommen gjester som kommer, må du stadig improvisere (noe som gir begivenheten en viss sjarm). Hvis du synes dette blir for kostbart eller om kontaktene virker for tilfeldige, kan en enklere løsning brukes: Bestem deg for en spesifikk dag i måneden, der du målrettet ber inn gjester.

En dag for storfamilien

storfamilien

En lignende teknikk som “jour fixe” kan en bruke når det gjelder foreldre, besteforeldre, svigerforeldre,
søsken, onkler og tanter. Foreslå et familietreff en gang per år. På den måten ser folk hverandre og fornyer forbindelsene, selv med
fjerne slektninger. Et slik treff reduserer antallet enkeltvisitter hos slektninger drastisk, og letter situasjonen med å finne kontakt for de kontaktfattige i familien.


Gjør det lettere å knytte nye kontakter

Når du organiserer et selskap, et seminar, et familieselskap, eller uansett hva du arrangerer, unngå at de som kjenner hverandre fra før sitter sammen. Hvis du ber folk til et måltid, kan du med bordkort sørge for vellykket networking. Organiser spill, slik at deltakerne blandes, hvis de sitter ved et felles bord.
Når du sier, “koldtbordet er åpent”, adressér temaet åpent: “Benytt denne anledningen til å bli kjent med helt nye mennesker.” Dette er for mange en tilstrekkelig effektiv ”isbryter” for å snakke med andre.
Kombinér matlaging og nettverksbygging

 

Ikke vær engstelig for dele ut navneskilt på store møter med mange mennesker som ikke kjenner hverandre. Få hver person til å skrive noe typisk, men lett mystisk på skiltet. Det er en virkelig hyggelig måte for å starte en samtale med folk du ikke kjenner.

matlagning i fellesskap

Tenk på hvilken av dine venner du kunne lage mat sammen med. Gjør en avtale der dere tilrettelegger et måltid som inkluderer å forberede maten sammen. Da står du ikke alene og stresset på kjøkkenet, men
utnytter tiden dobbelt – og lærer dessuten også et par kokketriks. Hvis du lager for mye, beholder du noe av det som du bruker neste dag eller dagen deretter, og dermed er tidsparingseffekten enda større.

Vennlighetskjeden

Oprah Winfrey, den ukronede dronning av amerikansk tv-talkshows, har skapt noe som har hatt en stor påvirkning på det amerikansk samfunn. Det heter ”vennlighetskjeden”. Hver seer skal gjøre noe godt for et menneske – fortrinnsvis noen som ikke forventer det:

gi gaver

Gi blomster, en bok, en CD eller noe annet, foreta et besøk, gjør innkjøp for vedkommende, be dem til middag, eller en annen hyggelig idé. Jo mer fantasi  involvert, desto bedre. Det er bare en betingelse: Mottakeren må ikke revansjere seg hos giveren av vennlighet – men istedenfor skal de gjøre noe for et annet menneske. Og slik fortsetter det. Det har ført til de mest vidunderlige ting: Fra blomsterforreninger som forbauses over helt nye kunder, til fiendelige naboer som plutselig blir gode venner. Det fl otte ved denne idéen er at den kan la seg gjennomføre i alle land. Du trenger ikke engang en fjernsynsmoderator for selv å starte med det.

Hvordan bli bedt til interessante begivenheter

Personen som er ansvarlig for invitasjonslister til fester eller selskaper i store firmaer er vanligvis direktørens sekretær eller en PR-avdeling. Finn ut hvem som er ansvarlig, og si helt åpent: “Jeg ønsker virkelig å komme på festen i løpet av messen.” Som regel gleder organisatoren seg når folk viser seg interessert – pliktdeltakere og folk som ikke vil være til stede er det nok av.

På festen, gå til folkene som har tilrettelagt invitasjonen din, og takk dem. Hvis folk liker deg, står du snart på neste gjesteliste.
Hvordan du kan forholde deg riktig i et selskap
Ikke ha tillit til tilfeldighetene. Men sett deg mål. For eksempel: “Jeg ønsker å snakke med professor Bighead i minst fem minutter, og på slutten skal han huske navnet mitt.” Eller: “Jeg vil bli kjent med Rita utenfor det alltid stressfulle kontormiljøet, slik at vi får bygget ned spenningene oss mellom.”
Men vær åpen for overraskende møter, selv om du har slike mål. Hver gang du møter noen, betrakt det hovedsakelig som et spill og rekreasjon, ikke som en fortsettelse av arbeidet med andre midler.Vær ikke engstelig for å åpne konversasjonen med noe banalt (si noe hyggelig, samtal om været). Hovedsaken er at hele samtale din ikke kun blir dette åpningstemaet
vær oppmerksom
Pass på at det er balanse mellom sender og mottaker. Lytt og bidra til samtalen. Vær interessert i personene du snakker med uten å utspørre dem.
Fortell den andre personen ting om deg selv, som du også er interessert å vite om den andre. Det er nyttig ha noe ”konversasjonsstoff ”: Et uvanlig slips, en original nål.

Hvordan bli en velkommen gjest

De viktigste kontaktene i privat- og yrkeslivet er når du får invitasjoner fra andre mennesker. Det kan lede til verdifulle vennskap, men også til vedvarende fiendskap – og det sistnevnte forårsaket bare av litt uoppmerksomhet. For å unngå dette, sett deg inn i vertens sted og spør deg selv: Hva ville jeg forventet av mine gjester i deres sted.

Bekreft aksepteringen av invitasjonen

Om du får en skriftlig invitasjon, bør du bekrefte at du kommer, selv om det ikke utrykkelig blir bedt om det. RSVP (Répondez s’il vous plait: Vær så vennlig å svar) er den høfligste formen, som i klartekst vil si: “Hei, hjelp meg å planlegge, for jeg må bestille mat og låne stoler!”

Ta med blomster

ta med blomster

En bunt med snitteblomster (ikke planter) er rundt omkring i verdenen den sikreste presangen. Men det betyr ekstra belastning for verten: Bli kvitt papiret, lete etter en vase, kutte blomsten, og tilrettelegge blomstene. Det er derfor klargjorte blomstarrangementer i en bolle med en svamp til å stikke blomstene i
er så populært i USA – en simplify-idé for gjest og vert. Hvis svampen fuktes regelmessig, varer blomstene minst så lenge som konvensjonelle snittblomster. Samtidig unngår du følgende:

·         nelliker som mange ser på som gammeldagse;

·         røde roser, som gjelder som kjærlighetserklæring;

·         liljer og liknende blomster som kan misforstås som ”blomster for fred”.

Kom punktlig

Det betyr under ingen omstendigheter å komme for tidlig, ideelt er 5 minutter senere enn det står på innbydelsen – men ikke mye senere.

kom til rett tid

Vær utadvent

Det er meget utfordrende å ha reserverte gjester som alltid forventer at verten tar initiativet. Vær annerledes. Hvis du i et selskap ikke kjenner noen, snakk til personen rett ved siden av deg. Den enkleste måten å starte konversasjonen på er: ”Hva er din forbindelse med vertene?” Dette fører vanligvis raskt til andre temaer. Men ikke bruk hele kvelden til å snakke med en person.

tid for buffet

Når verten sier det er tid for å spise, ikke vær redd for å være den første til bords. Å være tilbakeholden (som gjalt tidligere) virker i dag mer forstyrrende. Gå inn på og involvér forsiktige gjester i samtalen.

La vertene ha frihet

Prat i hverfall med vertene, men legg ikke beslag på dem. Hjelp til med, at hver gjest får sin andel av deres oppmerksomhet. På større fester kan ikke verten gå til hver av gjestene. Da må du selv gripe initiativet.

Henvend deg målrettet til andre mennesker. Nyttiggjør enhver sammenkomst til fornuftig nettverksbygging. Når du ønsker å bli kjent med en bestemt gjest, ber du verten om å presentere deg. Det gjør verten gjerne, da han er interessert i at gjestene kommer i kontakt med hverandre.

Observér tabuer

I ethvert land finnes det temaer, som du bør unngå for ikke å fornærme gjester og verten. Gjør ikke noen nedsettende bemerkninger om maten som tilbys (”vet du ikke hvor skadelig svinekjøtt er?”), eller om gjestene som er tilstede.

å trå i salaten

Moralske foredrag av vegetarianere ved siden av en buffet med roastbiff er også ganske enkelt uhøflig, selv om du er overbevist om din egen ernæringsmåte. Vær også forsiktig med temaer som politikk, religion, penger og sykdom. Og ikke ”oppdra” fremmede barn.

Ros maten

Men vær ærlig om den. Hvis du fant delikatessene forferdelige, si noe hyggelig om vinen. Test heller koldtbordet med en sparsom belesset tallerken, der tilbudet av retter er i din smaksretning. Ha deg selv under kontroll. Ikke drikk for meget alkohol, slik at du setter verten i forlegenhet. Avtal på forhånd med partneren din, at dere forlater selskapet diskret, hvis en av dere har drukket for mye. Diskret vil fremfor alt si, at du offentlig ikke strider om temaet ”du har drukket altfor mye igjen”.

Gå til rett tid

å ta hintet

Å forsvinne for tidlig er akkurat så uhøflig som å være for lenge. Den enkleste måten er å følge majoriteten. Uansett hva du gjør, ikke forlat selskapet uten å takke vertene. Denne takken bør du gjenta. I noen kretser er skikken å ringer vertene påfølgende dag for å takke dem for aftenen. Det er en god anledning til å følge opp kontakter (“hvem var egentlig den briljante pianisten?”) slik at det ut ifra et enkelt møte kan utvikle seg et vennskapelig forhold.

 

simpl150

Fra boken «Simplify your life» av Werner Tiki Kustenmacher med Lothar J. Seiwert.

Copyright © 2009 SIMPLIFY

Del på bloggen

Bookmark and Share

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: