Slow Down Your LIfe (13D)

IMG_0152_1

I løpet av ferietiden med start i juni og til slutten av september vil vi i bloggen vår

gå over til å ha samme innhold på bloggen fra mandag til fredag.

Dette for at flere skal få mer tid til å sette seg inn i stoffet som presenteres og praktisere øvelsene.

Slow down your life

Stadig flere mennesker lever på forbikjøringssporet. Stress og rådløshet gjør dem anpustne, utilfredse og tomme. Kai Romhardt  innbyr deg til å slå inn på et liv i oppmerksomhet ved hjelp av praktiske øvelser, for å komme til ro, slappe av og få fred. ”Slow down your life” er kunsten å gå våken gjennom livet og finne et fornuftig og selvbestemt tempo med konsentrasjon og bevissthet.

If you want to live life free
take your time go slowly
do few things but do them well
heartfelt work goes purely.

If you want your dreams come true
take your time go slowly
Small beginning, greater end
simple work is holy.

Day by day –  stone by stone
build your secret slowly
day by day – you’ll grow true
you’ll know heaven’s glory.

Sangen til Franz av Assisi

 

 

Slow down your life- en øvelsesbok

Jeg vil nå på de følgende sider vise deg konkrete slowing-down-øvelser. I kapitel 1 lærer vi å kjenne fem nøkler til slowing down. Konsepter, som radikalt kan forandre vår tidserfaring i hverdagen. I kapitel 2 til 5 utforsker vi tilstanden til vår kropp, vårt sinn, våre aktiviteter og omverdenen vår. Hvert kapitel består av fem avsnitt, der jeg tilbyr konkrete ankringspunkter for slowing down, som for eksempel ”vår pust” (se oppstillingen nedenfor).

 Fem nøkler

  • Oppmerksomhet
  • Forandring
  •  Ingen begynnelse/ingen slutt
  • Utvikling
  • Rytme

 

Vår kropp

  • Vår pust
  •  Våre skritt
  • Våre hender
  • Vår ernæring
  • Vår søvn

 

Vår sjel

  • Vår tenkning
  • Våre følelser
  • Vår kunnskap
  • Våre verdier
  • Vår åndelige næring

Våre aktiviteter

  • Vår motivasjon
  • Vårt tempo
  • Vår aktivitets-skvalitet
  • Våre vane-energier
  • Vår ro og god tid

 

Vår omverden

  • Vårt arbeid
  • Vårt privatliv
  • Våre røtter
  • Våre relasjoner
  • Våre gaver

 

Slow down your body

Vår raske kropp 

Vår pust

Våre skritt 

Våre hender

Vår ernæring 

Vår søvn

Slow down your body

Vår søvn

”Søvn er for dovenpeiser” heter det i en amerikansk studie om hemmelighetene til en leder med suksess. Søvn er i vårt samfunn ikke mer en beskyttet eiendel. Mange av oss mener, at de ikke kan unne seg tilstrekkelig søvn hvis de skal kunne oppfylle de mangeartede kravene i hverdagen. Mange av oss har mistet den naturlige søvnrytmen og gjør fra tidlig ungdomstid natt til dag. En slik livsstil tapper våre overlevelsesreserver, kaller på adrenalinet og pusher kroppen vår gjennom tretthetsfasene.

Den naturligste av alle slowing-down-fasene er og blir vår nattesøvn. I søvnen kan våre indre pådrivere komme til ro. Dyp søvn regenerer og hviler sinnet og kroppen vår. Men stadig flere mennesker finner heller ingen ro i sengen. Deres kropper er så akselererte, at de ikke kan tenke på dypere søvn. Om natten løper de løper også videre og kaster seg urolig fra side til side. Ikke noe virker på lengre sikt så utmattende som søvnproblemer.  Den trøtte kroppen er mottagelig for mangeartede stress symptomer. Den mangler livseliksir. Den som en gang har kommet inn i ringdansen med dårlig søvn, anspennthet og stress, den griper i sin nød stadig mer selvsagt til kunstig beroligende midler.

Men sovetabletter, alkohol eller annen ”påfyll” er alvorlige farer for vår naturlige regenerasjons- og avspenningsevne. De er tenkt for nødstilfeller, ikke for hverdagen.

Vi kan endre kvaliteten på søvnen vår gjennom oppbygningen av positive vaner. En stor hjelp er her regelmessig middagssøvn, som for tiden opplever en renesanse. Lenge ble den smilt av, men i mellomtiden viser vitenskaplige studier hvor positivt virkningen av en kort lur etter middagen er på personlig velbehag og prestasjonsevne. Det er helt enkelt unaturlig å arbeide videre i løpet av en anstrengende fordøyelsesfase. Blodet er i magen og mangler i hjernen. Stadig flere arbeidsgivere ser dette på samme måte. Kanskje lykkes du med å finne et rolig sted på arbeidsplassen din, der du regelmessig kan dykke ned i femten minutter.

Det som vi i tillegg trenger er overgangsritualer, som leder oss fra daglige aktiviteter til ikke-aktiviteter om natten, og som muliggjør en behagelig neddyking til søvnen. Hvis vi før vi legger oss til å sove legger inn en indre og ytre pause, kan kroppen vår innstille seg på søvnen. I Plumvillage kjenner vi kveldsritualet ”edel taushet”. Senest klokken 21.30 – ofte tidligere – blir det ikke snakket noe mer.  Ut ifra denne tausheten faller det lettere å synke ned i en dyp søvn. Det var sikkert en av grunnene til  hvorfor jeg i Plumvillage i snitt trengte en til to timer mindre søvn enn i Hamburg, Berlin eller Genf.

Hvilke ritualer som er passende for deg, er meget individuelt. Kanskje tenner du om vinteren et stearinlys på nattbordet eller setter deg om sommeren med en kopp te eller et glass varmt vann på balkongen eller i haven. Venner av meg har gjort det til en vane i felleskap å betrakte solnedgangen. Eller dere leser gjensidig inspirerende (men ikke opprivende) tekster for hverandre. Innsovings-ritualer er ikke bare verdifulle for barn.

Det er viktig, at vi vinner indre avstand til aktiviteter i hverdagen som ikke er avsluttet. Disse tingene er aldri ferdige og derfor vil også et eller annet bli liggende, som vi må beskjeftige oss med videre. En viktig beslutning må treffes, et brev må bli brakt til posten. Vi kan anstrenge oss å gjøre så mye som mulig, men vi må også finne veier til bevisst å avslutte dagen vår og ikke starte noe nytt.

For dette kan vi stille opp regler. Kanskje blir vi enige med vår livspartner om ikke å ta opp vanskelige temaer sent om kvelden. Kanskje lager du et lite ritual som gjør det mulig med en ny start med dine kjære før du sovner inn. En liten omfavnelse eller en hilsning kan allerede være nok til å overvinne forbitrelse og til å sette en første sluttstrek og gå med rolig hjerte til sengs.

Søvnen gjelder som liten bror av døden. Det krever tillit å sovne inn og oppgi kontrollen over kropp og sjel. I vuggevisen heter det: ”I morgen tidlig når gud vil, blir du igjen vekket.” Vi kan ikke være sikre.

Munker og nonner kjenner øvelsen med hver kveld å ta avskjed med livet, og betrakte hver oppvåking som en nåde. Vi hilser dagen som noe spesielt, som en gave. Denne gir de 24 timene i døgnet en spesiell kostbarhet.

Du kan bli meget kreativ når du kan innstille deg på natten. Spesielt egnet er forskjellige meditasjons-former eller effektive avspenningsøvelser som autogen trening. Ved å øve regelmessig har disse potensialet til å få oss bevisst til å stoppe opp å innstille oss på natten. Noen av mine venner arbeider som konsulenter og investorer regelmessig til klokken 23 og lengre. For dem er et slikt avspenningsprogram om kvelden essensielt for langsiktig ikke å bli utbrent. Istedenfor å sette på fjernsynet på hotellet eller hjemme etter en lang dag for ”å slappe av”, kan femten minutter bevisst pusting i hotellsengen sette den nødvendige sluttstreken for en full dag. Fjernsynsbilder som vi absorberer direkte før vi sovner inn, finner derimot plass i drømmene våre som bakgrunnsflimring.

Spesielt barn kan være læremestre med hensyn til søvn. Hvorfor? Fordi de i motsetning til oss har et naturlig forhold til søvn. Hvis barn får nok søvn, er de som regel også harmoniske, fredelige og gleder seg. Kan ikke et barn sove, da mangler det noe essensielt. Søvnløsheten til et barn er stadig vekk også et slowing-down-signal for foreldrene. Hvis vi får det med oss. Vår generelle kulturelle trening består i mellomtiden i å gå systematisk igjennom tretthetssignaler, for å nå mål som vi eller andre har satt for oss. Barn har ennå ikke lært å kompensere for trettheten sin. Når de blir trette kan dette som oftest ikke bli oversett. Vi derimot har vanskelig-heter med å trå i direkte kontakt med trettheten i kroppene våre. Ikke sjeldent må kroppen sende oss sykdommer for å få oss til å huske på søvnbehovet vårt.

På et dypere nivå er søvnløsheten vår alltid også et uttrykk for uløste konflikter. ”En god samvittighet er en rolig sovepute”, sies det på folkemunne. Den som er i tråd med seg selv og andre er ofte velsignet med sunn søvn. Hver dag å gjøre noe godt er ikke bare en personlig glede for oss og andre, men samtidig veien til sunn søvn.

Stoppesteder

! … etter å ha våknet om morgenen

! … mens du fordøyer etter middagen

… når du fremdeles arbeider etter klokken 22.00

1. Forsøk å forbedre kontakten til ditt tretthets- sinn. Fornemm, når kroppen signaliserer tretthet. Forsøk i en uke og innrett hverdagen din, slik at du kan følge trettheten din til sengen.

2. Gjennoppta igjen middagsluren i livet ditt. En halv time etter middagen er en stor avlastning for organismen din.

3.      Øv kostbarheten med å tie en time før du går til sengs. Kanskje en gang per uke i begynnelsen og som en prøve. Snakk bare når det virkelig er nødvendig. Øv kommunikasjon uten ord med din partner eller dine kunder. Nyt i felleskap stillheten før du går til sengs.

 

Neste uke fra og med mandag 21. september til og med 25.september starter vi med Slow Down your mind-Vår tenkning

 

Les mer om boken her

Slowdown_Forside_600_1311

 

 

 

 

 

 

_______

Copyright © 2009-2015 Simplify Your Life

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig  med bestillingen og de nødvendige kontaktdataPå den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg

simpl150

Simplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

__________

bal150 Balance Your life – Kunsten å¨lede seg selvLast ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK

____________

nar150 Når du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verdenLast ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

__

30min150 SimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-BalanceLast ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

_____

bum150 Bumerang prinsippet mer tid til lykkeLast ned informasjon her. Ordinær pris: 280 NOK.Din pris 170 NOK

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: