Å elske

Hvis du ønsker
å bli elsket,
da elsk
andre først.

Seneca

 

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling) 

Workshop 8: «Hva motiverer meg» kommer mandag 1. mars.  Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail. 

Gi150


Les mer om boken «Gi livet retning»

 Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

 

Del på bloggen

Bookmark and Share

Reklamer

Reflekter over hva som virkelig er viktig for deg

 

Skriv ned en liste over saker og gjøremål som er viktig for deg personlig. Bruk uken til stadig l å reflektere og handle etter det som er viktig for deg personlig, nemlig din prioriteringsliste. På slutten av uken kan du gjøre en «gap-analyse» for å se om du virkelig har konsentrert deg om det som er viktig for deg personlig, eller har brukt tiden din på mange små uvesentligheter.

Vil du f.eks. gjerne meditere eller jogge, men du klarer ikke å gjøre dette regelmessig, fordi det er så mye annet som presser på og du mangler energi? Hvis dette ergrer deg, da øv med din skriftlige prioriteringsliste.

Lag en liste over dine daglige gjøremål og aktiviteter som er viktig for deg. Skriv først opp alt det du kommer på.

Deretter gir du fra 1 til 5 punkter, der 1 er minst viktig og 5 er mest viktig for hvert gjøremål eller aktivitet. Hver ærlig og realistisk. Husk «alt» er ikke viktig 🙂

Lykke til 🙂

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling) 

Workshop 8: «Hva motiverer meg» kommer mandag 1. mars.  Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail

Gi150


Les mer om boken «Gi livet retning«

 Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

 

Del på bloggen

Bookmark and Share

Tids- og livsstyring C – Hva kan du gjøre mot stress sykdommen?

 

Hva taler mot et høyt LIVSTEMPO? Mange tenker på at det å være foran og være den første, er beundringsverdig. I olympiaden gir vi en gullmedalje i utmerkelse til den som kommer først i mål!

 “Raskere – høyere – Videre!”

Olympisk prestasjonsprinsipp

 

Problemet er ikke tempoet i seg selv. Problemet begynner når TEMPO blir det eneste kriteriet. Hvis hjertet ditt flimrer, dvs. begynner å slå raskt, blir blodet blokkert i steden for å bli pumpet gjennom hjertet. Ved STRESS SYKDOMMEN skynder du deg, uten å merke at du eventuelt ikke merker og føler den egentlige hensikten. Tar du deg f.eks.ikke nødvendig tid til telefonsamtaler, kan du lett overhøre den lette nølingen i kundens stemme og som en konsekvens av dette miste oppdraget.

Men viktigst synes det imidlertid, at CHRONOS stresser deg slik gjennom livet, at du til slutt fastslår at du i din travelhet ikke hadde nok tid til å bruke på  familien din, vennene eller fritiden din. Eller å nyte de fine øyeblikkene som først gjør livet verdt å leve.

Hamsterhjulet

Det er aldri for sent med beslutningen om å endre seg, og leve livet annerledes.

 

Du har nå klargjort ditt standpunkt! Men hvordan skal du endre deg når du hele livet ditt blir belønnet for å skynde deg?”

Hvis du har mot til å erkjenne din egen STRESS SYKDOM og beslutter å jevne ut denne tvungne livsstilen gjennom en balanse mellom de enkelte livsområdene og hastighetene, vil du forbedre helsen din, din prestasjonsevne og din livskvalitet.

Hva kan du gjøre mot stress sykdommen:

 

  • Planlegg for hver dag og hver uke bestemte «tidsvinduer», som foregår uten klokke.
  • Ta klokken din av om kvelden og i helgen.
  • Planlegg tid til ikke å gjøre noe.
  • Nyt dine dagdrømmer, mål, ta en liten lur eller la deg drive.
  • Hvis du vurderer dagen din, uken din eller måneden din, belønn deg selv for, at du har klart en likevekt mellom “å gjøre” og“ å være”, mellom oppfyllelse av ditt arbeidspensum og lukte på rosene, mellom effisiens (å gjøre tingene rett) og bevisstheten.
  • Planlegg helt bevisst perioder med ro og stillhet i livet ditt. Lytt til kroppen din, dine følelser, din intuisjon. Geniets inspirasjon springer ut ifra stillhet.

Se andre artikler i serien

Tids- og livsstyring A
Tids- og livsstyring B
Tids- og livsstyring C
Tids- og livsstyring D

Fra boken «Kursbuch Lebens-Zeit fra  Seiwert-Institut GmbH

bum150

Du finner mer i  boken Bumerang prinsippet – mer tid til lykke av Lothar J. Seiwert. Boken koster 220 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.

Copyright © 2009 -2010 SIMPLIFY

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling) 

Workshop 8: «Hva motiverer meg» kommer mandag 1. mars.  Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail. 

Gi150


Les mer om boken «Gi livet retning«

 Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

 

Del på bloggen

Bookmark and Share

Tids- og livsstyring B – Den nye stress sykdommen

 

NYT ØYEBLIKKET ISTEDENFOR HASTVERKET 

 

“Gode ting tar tid.” 

 Visdomsord 

  

Den stadig raskere teknologien fører oss mot stadig raskere forandringer. Med faks, bredbånd, e-mail, internet og satellitt kommunikasjon står vi stadig med verden og hverandre i kontakt i NÅTID. Men riktignok med stadig mindre tidsforskyvelse mellom idé, aksjon og reaksjon. I vår LIVSTID blir alt ubeskrivelig raskt akselerert. 

Denne innstillingen fører til kroniske stress sykdommer som hjertebesvær, arthritis, magesår eller nervøse spenninger. De fleste mennesker rapporterer om sin FRITID, at de under streken har mindre tid, mindre avslapping og mindre livskvalitet: 

“Jo mer jeg stresser,
desto mer havner jeg på
etterskudd!”
  

Kjenner du denne håpløse følelsen? Du går tidligere til arbeidet, fast besluttet på å hente inn alt, bare for å bli konfrontert med en strøm av kriser, avbrytelser og nye prosjekter. På slutten av dagen har du arbeidet så hardt som det er mulig for et menneske. Men likevel kan du nesten ikke stryke noe av listen din. De fleste mennesker lider under presset av å stadig måtte klare mer på kortere tid, med mindre personal og mindre budsjett. 

Men STRESS SYKDOMMEN er mer enn bare følelsen av å stadig måtte skyndte seg og ville befri seg fra karusellen av daglige forpliktelser. 

Likeledes som Pawlows hunder lærte å produsere spytt til upassende tider, blir vi kondisjonert til upassende å skynde oss. 

Hvordan kan vi fastslå, om vi er infisert av stress sykdommen? 

 

Test: Lider du under stress sykdommen

Hvordan kan vi fastslå, om vi er infisert av stress sykdommen? Se på følgende liste med typiske symptomer.
Kryss av de utsagnene, som gjelder deg selv.

Er livet ditt i balanse, er du i ro med deg selv – eller er det på tide, å tråkke på bremsene, og sette tempoet ned?

 

Gjør testen

 
Hvilke av de følgende utsagn stemmer for deg? Kryss av disse.

O      Jeg kjører raskere enn det er tillatt.

O      Jeg avbryter andre når de snakker, eller avslutter setningene deres.

O     På møter eller i private samtaler blir jeg raskt utålmodig når noen svever vekk fra temaet.

O      På en forsinkelse på fem minutter reagerer jeg med utålmodighet.

O      Når jeg må vente lengre enn tre minutter på kelneren klager jeg.

O      En selger som fører en samtale med en kunde, ergrer meg.

O      Når jeg står i en kø, blir jeg ergerlig. Jeg veksler da ofte til en annen kasse i håp om at det der går raskere.

O      Mennesker som snakker, handler og beslutter langsomt, anser jeg som mindre kompetente. 

O      Og slenge omkring er å kaste bort tiden.

O      Jeg driver min partner, mine barn og venner ofte til å raske på.

Hvor mange kryss har du satt? Skriv inn summen her. SUM: O

Testresultat

 

O–3 PUNKTER:

Du lar deg ikke stresse. Ikke noe bringer deg i ubalanse. Du er roligheten selv, fører det avbalanserte livet til en bumerang type. Hjertelige gratulasjoner!

 

4–6 PUNKTER:

Du tenderer mer til et HB-menneske. Stress sykdommen har allerede satt inn. Du burde anstrenge deg for mer balanse. I denne boken finner du mange praktiske råd.

 

7–1O PUNKTER:

Stress-sykdommen har allerede nådd et farlig nivå! Du burde straks konsekvent redusere turtallet ditt før det er for sent.

Se andre artikler i serien

Tids- og livsstyring A
Tids- og livsstyring B
Tids- og livsstyring C
Tids- og livsstyring D

Fra boken «Kursbuch Lebens-Zeit fra  Seiwert-Institut GmbH 

bum150

Du finner mer i  boken Bumerang prinsippet – mer tid til lykke av Lothar J. Seiwert. Boken koster 220 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail.

Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

 
 I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling) 

Workshop 8: «Hva motiverer meg» kommer mandag 1. mars.  Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail. 

Gi150


Les mer om boken «Gi livet retning«

 Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

 

Del på bloggen

Bookmark and Share

 

Dine vaner – gjør noe helt annet i dag

 

Gjør  minst en ting som du ønsker å gjøre annerledes enn det du vanligvis gjør, hver dag i løpet av en to ukers tid. Men gjør dette uten å vurdere om dine vaner er gode eller dårlige, gjør det med nysgjerrighet og lekenhet 🙂

Vaner og ritualer hjelper til med å strukturere hverdagen, og for ikke å glemme ting som må og bør gjøres. For å bli mer våken og oppmerksom, bør du imidlertid av og til forlate både de faste tankebanene og måten du praktiserer vanene dine på. Det vil si bevisst tenke og handle på nye måter.

Tenk på f.eks ditt morgenritual. F.eks. setter du evtl. på fjernsynet  før du pusser tennene. Du har en fast plass ved kjøkkenbordet. Du har en fast vei til bussen. Du handler inn mat på et bestemt sted. Hvordan ville det være med en avveksling?

Gå igjennom hverdagen din i jakten på gode og dårlige vaner. Skriv de ned og reflekter litt over hver enkelt, og hvorvidt du ønsker/vil endre disse. Du vil bli overrasket over hvor mange faste vaner du har. Tenk over hva du kan gjøre anderledes for å bryte mønsteret.

Se forøvrig artiklen om «hvordan identifisere dårlige vaner» og «hvordan forandre dårlige vaner» som en idebank for å tenke og handle i nye baner 🙂

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling) 

Workshop 8: «Hva motiverer meg» kommer mandag 1. mars.  Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail

Gi150


Les mer om boken «Gi livet retning«

 Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

 

Del på bloggen

Enkelt liv i Norge A

 

I en artikkel i VG av Tanja Iren Berg den 20/2-2010 tar hun opp i en artikkel «snøhulemannen» som  i 30 år av sitt liv har bodd i huler. Han lever i steinrøyshuler om sommeren, og bor i snøhuler om vinteren. Kanskje kan den nesten 60 år gamle mannen kalles Norges eneste huleboer.

Artikkelen er en tankevekker, også mht. hva som «egentlig» kan være viktig for den enkelte, f.eks. å leve i pakt med naturen. Ikke dermed sagt, at dette er et liv som mange kan eller vil føre.

Men den viser at mennesket er fleksibelt og kan føre sitt liv i all enkelthet hvis det bare blir seg bevisst hvordan det lever i dag og hva det trenger for å leve det livet det ønsker – et liv i all enkelthet på  egne premisser.

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling) 

Workshop 8: «Hva motiverer meg» kommer mandag 1. mars.  Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail. 

Gi150


Les mer om boken «Gi livet retning«

 Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

 

Del på bloggen

Bookmark and Share

Workshop 7: Livsblokkeringer

 

1.     Hvilke ting, relasjoner, hendelser i livet mitt trenger å bli bearbeidet?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

2.     Hva kommer jeg spontant på for å bevege noe i denne situasjonen?
(
f.eks. »et forsonende kort til tante Aud«)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

Også her et eksempel:


Feil, belastende
relasjoner      


Hva har jeg bidratt med til dette?

Idéer, hva jeg kan gjøre?

Tids-
frist
Svigerinne Betegnet henne som en dum gås i affekt ”Skrive et unnskyldningskort I kveld
Hans Mistro, da jeg tok ham i å forfalske reiseregningen Samtale,
meningsutveksling
Mars

 

Feil, belastende relasjoner Hva har jeg bidratt med til dette? Idéer, hva jeg kan gjøre? Tids-
frist
       
       
       
       
       
       

 

I tiden fremover vil vi ta for oss noen workshoper ved hjelp av tre skritt, så følg med:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjon og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling) 

Workshop 8: «Hva motiverer meg» kommer mandag 1. mars.  Ved å gå inn på kategorien workshop kan du gjennomgå workshopene etter tur, da de er merket fra 1 og oppover. Jeg anbefaller å kjøpe boken, da den innholder mye annet verdifulle ting og kan brukes som oppslagsverk. Boken koster 160 kr og kan bestilles hos Simplify eller via e-mail. 

Gi150


Les mer om boken «Gi livet retning»

 Copyright © 2009-2010 SIMPLIFY

Del på bloggen

Bookmark and Share