Vekk fra stress inn i flow (7)

_______

Paradoks: Stort stress holder man ut, ikke småstresset

Hvilket stress er farligere? Det store eller det lille? Døden til en slektning eller erg-relser med kundene? Svaret er forbløffende, men sant: De daglige små nålestikk, de små kortisolsprøytene gjør oss syke. Dette fordi livsforsikringen ”kjemp eller flykt” som er forankret i genene, er tenk som en hjelp i et par minutter. Men ikke for åtti år. I dag vet stressforskerne, at faren ikke kommer fra de store hendelsene i livet. Men ifra små,dagligdagse ergrelser. Nøkkelen som blir forlagt, den mistroiske naboen, den sinte lederen, kollegaen som sladrer, de uttalige små forpliktelser, ventingen hos legen, i kassa, i kø, bebreidelser fra partneren. Grinete barn … Hverdagen er en sprudlende stresskilde. Der mange får et forfriskende bad og andre drukner.

_______

Se forøvrig artikkelen om din personlige lykkedagbok !

____________

Se boken “ Bumerang prinsippet – mer tid til lykkeav Lothar J. Seiwert som koster 170 kr. Den kan bestilles hos Simplify eller ved å sende en e-post.På den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort :-)

bum150

Les mer i boken “Bumerang prinsippet – mer tid til lykke” av Lothar J. Seiwert

_____________

Copyright © 2009-2011 SIMPLIFY

Del på bloggen

Bookmark and Share

Vekk fra stress inn i flow (6)

 _________

Tankene stresser

Det finnes mennesker der lampen for fare fremdeles blinker rødt. Som setter seg ned og grubler: ”Jeg sykler ikke mer med sykkelen til arbeidet. Alltid må noe slikt hende meg. Jeg har helt sikkert fått meg en nakkesleng. Jeg burde ha merket meg nummeret.”  Stresset går videre. Kortisolen kretser videre. Kroppen stresser videre. Og det gjør en syk: For kortisolsprøyter finnes hver dag i livet vårt. Det kommer altså helt an på, hvordan vi opplever stress.

Positiv tenkere er beskyttet mot negative følger av stress, viste en studie fra universitet i  California vedrørende 700 ledere. Hver leder som så på stress som en utfordring, var sunnere og biologisk yngre enn de heller pessimistiske deltakerne i studiet.

Egentlig snakker psykologien i dag ikke mer om negativt eller positivt stress, om eu- og disstress. Det finnes bare et stress – avgjørende er måten som det mestres på. Det heter på fagspråket ”coping”. For den ene er det å holde en tale en utfordring: Stresshormonet driver en til høyest mulig prestasjor. For andre er det å holde en tale en katastrofe: Stresshormonene blokkerer, gjør ham /henne til en neandertaler, som flykter fra mammuten og lider under angst, anspenthet og maktesløshet.

Dårlig for hjertet: Istedenfor å kjempe
eller å flykte, blir vi sittende –
Og tenner oss nok en sigarett

_______

Se forøvrig artikkelen om din personlige lykkedagbok !

____________

Se boken “ Bumerang prinsippet – mer tid til lykkeav Lothar J. Seiwert som koster 170 kr. Den kan bestilles hos Simplify eller ved å sende en e-post.På den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort :-)

bum150

Les mer i boken “Bumerang prinsippet – mer tid til lykke” av Lothar J. Seiwert

_____________

Copyright © 2009-2011 SIMPLIFY

Del på bloggen

Bookmark and Share

Vekk fra stress inn i flow (5)

_______

Til ettertanke

Den som står under press og vil løse problemer med redselen for å mislykkes, er for fiksert. Han/hun springer ut av vinduet, istedenfor å lete etter stigen.

 Klaus Linneweh, Kreativitetsforsker

_______

Se forøvrig artikkelen om din personlige lykkedagbok !

____________

Se boken “ Bumerang prinsippet – mer tid til lykkeav Lothar J. Seiwert som koster 170 kr. Den kan bestilles hos Simplify eller ved å sende en e-post.På den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort :-)

bum150

Les mer i boken “Bumerang prinsippet – mer tid til lykke” av Lothar J. Seiwert

_____________

Copyright © 2009-2011 SIMPLIFY

Del på bloggen

Bookmark and Share

Vekk fra stress inn i flow (4)

 ______

Stress er en livredder

Reaksjonen vår på trusler er urgammel. En overlevning fra den tiden da kroppen jaget og samlet, da det gikk om å overleve dagen. Og til dette fantes det to muligheter: ”fight or flight”, angrep eller flukt.

Bare trusselen har endret seg. Det er ikke sabeltanntigeren, men oppsigelsen, computeren som streiker, lederen som brøler, Eller kun tanken på dette

Selv i dag gjør storbystresset en klar til angrep (temmelig meningsløst, når motstanderen er en bil) og flukt (den mer suksessrike veien). Flykt, redd sykkelen, slappe av, og alt er godt. Det finnes mennesker, som feirer sitt nye liv-bumerang typene. Som er i balanse med seg selv, verden og sine små skjebneslag. Som lytter til sin kropp. Fordi den ønsker seg tilbake til normaliteten etter en fullbrakt prestasjon.

_______

Se forøvrig artikkelen om din personlige lykkedagbok !

____________

Se boken “ Bumerang prinsippet – mer tid til lykkeav Lothar J. Seiwert som koster 170 kr. Den kan bestilles hos Simplify eller ved å sende en e-post.På den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort :-)

bum150

Les mer i boken “Bumerang prinsippet – mer tid til lykke” av Lothar J. Seiwert

_____________

Copyright © 2009-2011 SIMPLIFY

Del på bloggen

Bookmark and Share

Vekk fra stress inn i flow (3)

 ______

Hvordan kroppen og hodet reagerer på stress

Man sitter på sykkelen, sykler drømmende fremover: Plutselig ser man skrått ut ifra øynene en Mercedes som tar forkjørsretten din. Signal til hjernen: Fare! Hypotalamus utskiller CRH (Corticotropin Releasing Hormon). Denne utløser en hormonkaskade, hundrevis av biokjemiske prosesser, som utgjør den kroppslige stressreaksjon-en. Det sympatiske nervesystemet setter fri det kjemiske stoffet noradrenalin. Nyrene utstøter adrenalin. Begge stoffene mobiliserer i løpet av sekunder energi.

Nyrene produserer stresshormonet kortisol.

Det er forbi med drømmen: Hjertet slår raskere, blodet skyter ut i musklene, i hjernen. Våkn opp, riv om styret, stig ned fra sykkelen. Hytte med neven til bilføreren. Sette seg ned. Utmattet. Faren over. Puste ut. Smile. Slappe av. Stresset er forbi.

_______

Se forøvrig artikkelen om din personlige lykkedagbok !

____________

Se boken “ Bumerang prinsippet – mer tid til lykkeav Lothar J. Seiwert som koster 170 kr. Den kan bestilles hos Simplify eller ved å sende en e-post.På den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort :-)

bum150

Les mer i boken “Bumerang prinsippet – mer tid til lykke” av Lothar J. Seiwert

_____________

Copyright © 2009-2011 SIMPLIFY

Del på bloggen

Bookmark and Share

Vekk fra stress inn i flow (2)

 

Stress har også noe ved  seg… fordi vi ikke kan leve uten stress.

Tidligere trengte vi det, for å flykte fra en tiger. I dag trenger vi det for å tilpasse vår atferd til en verden i stadig forandring, for å reagere fleksibelt, for å lære noe nytt. Fordi som du vet, stress er også en utfordring.  En viss porsjon av stress vekker det mentale, aktiverer kroppen og gir oss energien til å mestre en oppgave. Har man klart den, lener man seg tilbake, er tilfreds og avslappet. Det såkalte eustress er forutsetningen for flow: ren opplevelse, øyeblikkets lykke. Å være her og nå, som et barn med en ny leke, en jazzmusiker på saksofon.

Målet er å benytte ditt stresspotensial for deg selv, omvandle det til en drivkraft. Til det trenger du en vei ut av disstress, det kronisk belastende stresset. Og en veiviser til flow.

_______

Se forøvrig artikkelen om din personlige lykkedagbok !

____________

Se boken “ Bumerang prinsippet – mer tid til lykkeav Lothar J. Seiwert som koster 170 kr. Den kan bestilles hos Simplify eller ved å sende en e-post.På den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort :-)

bum150

Les mer i boken “Bumerang prinsippet – mer tid til lykke” av Lothar J. Seiwert

_____________

Copyright © 2009-2011 SIMPLIFY

Del på bloggen

Bookmark and Share

Vekk fra stress inn i flow (1)

______

For mye stress hindrer suksess, gnager på relasjonsbåndene og gjør en også syk. Men den riktige mengden av denne pådriveren hever deg direkte inn i lykke. Å være i ett med det man gjør, gå helt opp i det, er ren lykke.

Flow kan man oppleve i arbeidet, i fritiden og med mennesker.

Total stresset?

Ofte utslitt, om morgenen meget trøtt. Ofte ukonsentrert, engstelig eller konfus.  Soveforstyrrelser, magesmerter, vondt i nakken, depresjoner, hjerteflimmer Dette viser kronisk stress – og det fører til burn-out-syndromet, den totale utmattelse.

Under stress mister sjelen balansen, og kroppen roterer med strømvirvelen. Har arbeidsstresset grep om deg?

    Ja, hvis du spiser middagsmåltidet ved skrivebordet og blir lengre på jobben for å bli ferdig.

    Ja, hvis du har vanskeligheter med å sovne inn, fordi du stadig vekk tenker på arbeidet.

     Ja, hvis du heller synker ned foran fjernsynet, istedenfor å investere din frie tid til de skjønne tingene i livet.

     Ja, hvis du ikke føler deg vel – skjønt du ikke er syk.

_______

Se forøvrig artikkelen om din personlige lykkedagbok !

____________

Se boken “ Bumerang prinsippet – mer tid til lykkeav Lothar J. Seiwert som koster 170 kr. Den kan bestilles hos Simplify eller ved å sende en e-post.På den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort :-)

bum150

Les mer i boken “Bumerang prinsippet – mer tid til lykke” av Lothar J. Seiwert

_____________

Copyright © 2009-2011 SIMPLIFY

Del på bloggen

Bookmark and Share