Slow Down Your LIfe (24D)

IMG_2447

I løpet av tiden  juni og til slutten av desember vil vi i bloggen vår

gå over til å ha samme innhold på bloggen fra mandag til fredag.

Dette for at flere skal få mer tid til å sette seg inn i stoffet som presenteres og praktisere øvelsene.

Slow down your life

Stadig flere mennesker lever på forbikjøringssporet. Stress og rådløshet gjør dem anpustne, utilfredse og tomme. Kai Romhardt  innbyr deg til å slå inn på et liv i oppmerksomhet ved hjelp av praktiske øvelser, for å komme til ro, slappe av og få fred. ”Slow down your life” er kunsten å gå våken gjennom livet og finne et fornuftig og selvbestemt tempo med konsentrasjon og bevissthet.

If you want to live life free
take your time go slowly
do few things but do them well
heartfelt work goes purely.

If you want your dreams come true
take your time go slowly
Small beginning, greater end
simple work is holy.

Day by day –  stone by stone
build your secret slowly
day by day – you’ll grow true
you’ll know heaven’s glory.

Sangen til Franz av Assisi

 

 

Slow down your life- en øvelsesbok

Jeg vil nå på de følgende sider vise deg konkrete slowing-down-øvelser. I kapitel 1 lærer vi å kjenne fem nøkler til slowing down. Konsepter, som radikalt kan forandre vår tidserfaring i hverdagen. I kapitel 2 til 5 utforsker vi tilstanden til vår kropp, vårt sinn, våre aktiviteter og omverdenen vår. Hvert kapitel består av fem avsnitt, der jeg tilbyr konkrete ankringspunkter for slowing down, som for eksempel ”vår pust” (se oppstillingen nedenfor).

 Fem nøkler

  • Oppmerksomhet
  • Forandring
  •  Ingen begynnelse/ingen slutt
  • Utvikling
  • Rytme

Vår kropp

  • Vår pust
  •  Våre skritt
  • Våre hender
  • Vår ernæring
  • Vår søvn

Vår sjel

  • Vår tenkning
  • Våre følelser
  • Vår kunnskap
  • Våre verdier
  • Vår åndelige næring

Våre aktiviteter

  • Vår motivasjon
  • Vårt tempo
  • Vår aktivitets-kvalitet
  • Våre vane-energier
  • Vår ro og god tid

 

Vår omverden

  • Vårt arbeid
  • Vårt privatliv
  • Våre røtter
  • Våre relasjoner
  • Våre gaver

 

Våre aktiviteter

  • Vår motivasjon
  • Vårt tempo
  • Vår aktivitetskvalitet
  • Våre vaneenergier
  • Vår ro og god tid

Slow down your activities

Våre vaneenergier

Alt som vi gjentar i livet vårt har en tendens til å festne seg, til å stivne og i økt grad løpe automatisk. Alt kan bli til vane. Måten som vi planlegger vår fritid på, pusser tennene våre eller driver sport. Mange vaner hjelper oss på vår slowing-down-vei, andre står i veien for vår utvikling. Det å være menneske består i friheten å løse oss fra destruktive vaner og bygge opp vaner som støtter oss.

Vaner er av individuell og kollektiv natur. I en kommentar til den mentale arven til den tredje patriarken for zen i Kina heter det:

Det som vanene våre baserer seg på er bare et par år gammelt, og allerede tenderer vi til å forveksle dette med naturligheten. … Dere bør ikke i noen tilfelle la dere fanges av vaner som i et par årtiene ble dannet i et begrenset samfunn, og forveksle disse med det i uendelig tider naturlig virkende liv. Tatt fra Seng-TsÄn: ”Meiselskriftet om troen på sinnet”, s. 115, Bart Verlag, Bern 1991.

Jo flere mennesker som deler en vane med oss, desto mer naturlig synes den for oss og desto mer kan den bli en del av livet vårt uten at vi stiller spørsmålstegn ved den.  Vår indre frihet begynner, når vi ikke mer kan ta imot det ”normale” som normalt.

 Vaner er ikke noe statisk. De er kraftfulle energimønstre. De tiltrekker seg handlinger. Vaner er som en uttørket flod, der friskt vann etter et skybrudd privilegert baner veien gjennom landskapet. Sterke vaner kan bringe skyer som henger over oss til å brytes opp. De kan tvinge oss til å gjøre ting vi ikke vil. Vaner og begjær er tett beslektet med hverandre. Begjær er en ekstrem kraftig og destruktiv form for vane.

For å beholde dette dynamiske aspektet av vanen i syne snakker vi heller om vaneenergier enn om vaner. I dette øyeblikket venter forskjellige vaneenergier på å manifestere seg i kroppen og sinnet ditt. Kanskje leker hånden din med en gjenstand eller du klør deg uregelmessig; eller du ser uvilkårlig opp når noen trår inn i rommet. Mange av våre vaner er ofte helt uskyldige små og større spesialiteter som gjør oss elskverdige i andres øyne. Men hardnakketheten som disse små spesialitetene har festnet seg i livet vårt, gir oss en forsmak på hvilke energier vi møter når vi forsøker å endre på sentrale vanemønstre i livet vårt – eller til og med begjær.

Vi har sett hvordan negative tanke-, søvn- og spisevaner unødvendig gjør kropp og sinn anspent. Vanenes makt er stor og kunnskapen om dens eksistens hjelper oss bare betinget. Følgende tiltak kan hjelpe deg til å svekke makten til negative vaner i livet ditt og transformere disse i positive vaner:

Benytt erindringene dine. Vanens venn er glemsomheten.  Svekkes erindringen manifesterer vanen seg på nytt. Det er ikke noe under at gamle vaner overfaller og overmanner oss i våre svakeste øyeblikk. Det er normalt. Vaner forsvinner ikke fra i dag til i morgen. Men vi kan støtte opp om våre errindringer. Vil du endre konsumvaner kleber du et lite sitat i lommeboken din, som betegner din positive vane. Bringer du deg selv stadig under tidspress kan du kanskje klebe en smiley på armbåndsuret ditt. Oppmerksomhet har ofte mye å gjøre med å huske. Jo oftere vi hjelper til med å huske våre forsetter, desto svakere blir vane-energiene våre.

Smil til dine vaneenergier.  Se ikke på dine dårlige vaner som fiender. Dra ikke ut i kamp og streb ikke etter å tilintetgjøre dem. Hver indre kamp nærer unødvendig vår uro. Hver kamp nærer vår uro unødvendig. Omgås mildt dine vaner. Gi de treffende navn og smil forsonlig til de. De er gamle bekjente. De har ledsaget deg lenge. La dem dø i fred.

Fjern næringen fra vanen. Hver vane trenger bestemte betingelser for å manifestere seg. For å koke kaffe trenger vi en kaffemaskin. Bare en telefon eller mobil som er på kan lyde midt i en samtale og få oss til å ta den. Hvis vi selger kaffe-maskinen vår og konsekvent skrur av telefonen vår når vi ikke vil bli forstyrret, fjerner vi næring fra våre vaner. Vi kan skape omgivelser, der speed-up-impulser stadig har det vanskeligere med å manifestere seg.

Forbli oppmerksom når vanen har overmannet deg. Ut ifra egne erfaringer vet jeg, at vi stadig vekk blir innhentet av våre gamle vaner. Se ikke dette som et nederlag, men som en sjanse til bedre å forstå kjernen i vanen. Vær så oppmerksom som mulig midt i aksjonen. Du vil ikke drikke kaffe mer og nå drikker du allerede din femte espresso? Iaktta kroppen din. Hvordan forandrer pulsen seg? Hva gir denne minitrippen deg? En venn av meg beskrev det slik:

I mange år forsøkte jeg å kjempe mot røking. Men stadig vekk tapte jeg mine små kamper. Så endret jeg mitt forsøk. Når jeg røkte pipe forsøkte jeg å være så oppmerksom som mulig. Hvert trekk forfulgte jeg dypt ned i lungene. En dag hente det meg noe bemerkelsesverdig. I mitt indre hadde jeg sluttet å røke. Mitt røkeliv hadde sluknet mildt – uten kamp.

Finn likesinnede. Hver forlengelsesprosess kjenner tørstestrekninger. Sammen er øvelsen mer morsom. Vi holder det gående og husker våre mål. I bytte føler vi, at vi ikke er alene med våre problemer. I vår øvelse kan vi trekke inn vår familie eller våre kollegaer eller slutte oss til selv-hjelpsgrupper.

Bestem deg ikke for for mye. Forsøk ikke og forandre alt på samme tid. Sløs ikke bort tiden. Bruk utelukkende et tidsrom på tre uker til en vane. Det er perioden, som du trenger, slik at et nytt mønster kan overføres i deg. Øv effektivt. Lær de positive effektene av en ny vane idet du for eksempel visualiserer nyttige virkninger. Beveg deg mot det nye istedenfor å riste av deg det gamle. Ta for deg et tema etter det andre.

Stoppesteder

... når du irettesetter deg selv for en dumhet

… når et gammelt kjent mønster overmanner deg

! … når du går til en godteriavdeling

 

1.Tenk på en dårlig vane i sammenheng med slowing down som du over lengre tid uten hell har forsøkt å forandre. Spør hvilke av de tiltak som er nevnt ovenfor som du kan starte, for denne gangen å skape gunstige betingelser for en vedvarende forandring. Begynn med konkret handling og gjør dette i minst tre uker.

2. Gi dine fem verste vaneenergier treffende, men ikke for alvorlige navn. Forsøk å tegne disse. Heng tegningene på et sentralt sted i hjemmet din eller på toalettet. Smil i løpet av dagen stadig vekk til dette bildet.

 

Neste uke fra og med mandag 7. desember til og med fredag 11.desember starter vi med Slow Down your activities –  Vår ro og god tid 

 

Les mer om boken her

Slowdown_Forside_600_1311

 

 

 

 

 

 

 

_______

Copyright © 2009-2015 Simplify Your Life

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig  med bestillingen og de nødvendige kontaktdataPå den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg

simpl150

Simplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

__________

bal150 Balance Your life – Kunsten å¨lede seg selvLast ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK

____________

nar150 Når du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verdenLast ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

__

30min150 SimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-BalanceLast ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

_____

bum150 Bumerang prinsippet mer tid til lykkeLast ned informasjon her. Ordinær pris: 280 NOK.Din pris 170 NOK

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: