NLP i hverdagen – prinsippet om forankring

Krå2_250jpg

Her viser vi deg hva NLP-metoden forankring er og hvordan du kan benytte deg av prinsippet for forankring.

Mange av våre sensoriske inntrykk er forbundet med automatiske reaksjoner

Sensoriske inntrykk utløser ofte automatisk følelser, tanker og reaksjoner i oss. Hver gang noen sier ordet «New York» hører jeg f.eks. straks rap sangen «New York, New York, big city a dream …». Det kan jeg ikke gjøre noe med det. Når jeg lukter kanel husker jeg lørdagsgrøten og når jeg lytter til «A Wonderful World» av Luis Amstrong så blir jeg umiddelbart grepet av en romantisk stemning. Det er som en refleks.

I NLP forankrer vi med vilje følelser med gester, ord eller bilder

I NLP blir dette fenomenet bevisst brukt, idet vi med vilje forankrer ønsket følelsestilstand til en utløser, slik at den ønskede emosjonelle tilstanden i praksis blir utløst på kommando av utløseren.  Utløseren kalles i NLP for anker. Ankeret kan være en  gest, en berøring, et bilde, men kan også være en lyd, et ord eller en lukt. I utgangspunktet kan ethver sannseinntrykk brukes som anker.

Slik forankrer du følelser

Forankringen av følelsesmessige tilstander består av følgende fem trinn:

  1. Først setter du deg rolig ned og slapper av. Pust dypt inn og ut og lukk øynene. Tenk etter hvilke følelser du ønsker å forankre hos deg selv. Hent denne følelsen tilbake i ditt indre. For å hente en følelse tilbake, kan du  tenke på en scene i livet ditt der du en gang følte den følelsen. Vil du f.eks. forankre følelsen av glede, tenk da på en spesiell hyggelig opplevelse og tenk på noe som fylte deg med glede.
  2. Nå er oppgaven å gjenopplive og forsterke denne følelsen i deg. Du kan spørre deg selv følgende spørsmål:
  • Hva var det for en situasjon hvor du har gledet deg – hvor var du, hva skjedde, hvem var der?
  • Hva så du dengang da du gledet deg?
  • Hva hørte du?
  • Hva tenkte du om denne scenen i livet ditt?
  • Hvor nøyaktig følte du denne følelsen i kroppen din?
  • Hvordan føler du denne følelsen? Er følelsen f.eks. varm eller kald? Er den pulserende, er den konstant eller er den en flytende følelse?
  • Hvis du ønsket å gi denne følelsen et navn, hva ville du kalle denne følelsen?

      3. Forbli  kort med følelse og bare nyt den. Kanskje kan du la følelsen din bli litt sterkere?

      4. Når dutror at følelsen er på det sterkeste, løsner du ankeret: Berør deg selv f.eks. på et bestemt sted på armen eller beinet, gjør en entydig bevegelse eller si et ord. En ting er her viktig: Ankeret må være unikt og særpreget. Så du bør ikke velge en bevegelse eller berøring som du likevel, ofte gjør ubevisst. Velg en veldig spesifikk bevegelse eller handling som er lett gjennomførbar.

     5. Nå tester du om ankeret ditt fungerer. Du bør først helt enkelt tenke på noe annet, for å løse deg fra den forankrede følelsesmessige tilstanden. Deretter utløser du ankeret, og når den ønskete følelsesmessige tilstand kommer tilbake, da har ankere virket. Hvis ikke, så gå tilbake til trinn to og gjenta prosessen til ankeret fungerer.

Eksempel på forankring

Tenk deg at du ønsker å forankre følelsen av selvtillit. Du slapper av og skaper en sterk følelse av selvtillit. Du tenker kanskje på en stor suksess du hadde på en konsert eller en situasjon der du var stolt av seg selv og følte deg veldig sikker og trygg. Når følelsen er på det sterkeste, berører du deg selv på øreflippen og forbinde denne bevegelsen med den intense følelsen. Hvis ankeret var vellykket, rekker nå en berøring av øreflippen til å utløse en følelse av selvtillit. Dette fungerer mange ganger i løpet av et eneste forsøk. Bedre er det hvis du gjentatte ganger bruker ankeret, fordi du lærer gjennom repetisjon.

Kortformen for forankring av følelsesmessige tilstander

I kortform, består forankringen av følgende tre trinn:

  1. Du oppretter i ditt indre den ønskete emosjonelle tilstanden.
  2. Når følelsene er sterkest, utløser du ankeret.
  3. Gjenta det hele til ankeret automatisk utløser den ønskete emosjonelle tilstanden.  

Øvelse: Den magiske sirkelen   

Den magiske sirkelen er en øvelse i NLP som i fremtiden kan forenkle løsningen på problemer og oppgaver som du står ovenfor. I denne øvelsen vil du forankre en sterk emosjonell tilstand av selvtillit, selvsikkerhet og optimisme til en imaginær sirkel på gulvet. Hvis du fullføre denne oppgaven med suksess, har du med denne magiske sirkelen et slags kraftfelt som du kan bruke når som helst for seg selv. Slik gjør du det:

  1. Forestill deg på gulvet en magisk sirkel. Du kan tenke deg denne malt som en  sirkel på bakken eller en sirkel som er formet med steiner eller en annen måte du forestiller deg en sirkel på. Tenk på at du vil forbinde sirkelen med en følelse av indre sikkerhet og ukuelige kraft. Hvilken farge vil du at en slik sirkel skal ha? Har den en ramme? Er den er fyltl eller tom i midten? Hvordan ser denne sirkelen ut  i tankene dine?
  2. Slapp av og lukk øynene. Forestill deg så en situasjon der du føler en fantastisk indre trygghet. Kanskje du har opplevd en slik følelse før? Da tenk på den. Hvis ikke så konstruerer du bare en situasjon der du kan føle det slik. Overbevis deg om at du i ditt indre kan løse alle problemer og at du kan håndtere enhver situasjon. Føl en uimotståelig kraft i deg selv som gir deg en dyp tillit, stillhet og ro. Forsterk følelsen ved at du svarer på følgende spørsmål.
  • Hva for en en situasjon er egentlig dette, der jeg føler dette? Hvor er jeg? Hvem er til stede?
  • Hva gjør jeg?
  • Hva hører jeg i denne situasjonen, når jeg føler denne fantastiske sikkerheten og  denne selvtilliten i meg?
  • Hva ser jeg i denne situasjonen, når jeg har denne sterke kraften i meg til å overvinne ethvert problem?
  • Hva tenker jeg når jeg er så trygg og selvsikker?
  • Hva føler jeg da? Hvor nøyaktig føler jeg det i meg?
  • Hvordan føler jeg denne følelsen? Er den varm eller kald? Er den pulserende, er den konstant eller er det en flytende følelse?
  • Når  jeg ønsket å gi denne følelsen et navn, hva ville jeg kalle den?

       3. Forbli kort ved denne fantastiske følelsen og bare nyt den. Hvis du ønsker det  forsterker du følelsen enda litt.

       4. Når du mener at følelsen er mest intens, tar du et skritt forover i din imaginære sirkel og nyter den herlige følelsen av styrke og selvtillit i deg selv. Forstillingen  og det å stige inn i din magiske sirkel er her ankeret som er forbundet med din kraftige følelsesmessige tilstand. Når du merker at følelsen er svekket igjen, trår du ut av sirkelen.

       5. Gjør deretter noe helt annet. Dette å bevisst fokusere på noe annet kalles i NLP for separator og er den nøytral tilstanden der du trår inn i separator tilstanden. Etter ett eller to minutter, forestiller du deg igjen din magiske sirkel og trår inn i dent. Nå vil du igjen oppleve den mektige følelser av tilstanden din. Hvis følelsene du har når du trår inn i sirelen ennå ikke er sterke nok, gjentar du helt enkelt trinnene 1 til 4.  

Hvis du i fremtiden vil bruke denne tilstanden av selvtillit og ukuelige kraft, forestill deg helt enkelt din magiske sirkel  foran deg, og trå inn i den. Dette vil hjelpe deg i mange situasjoner til å takle problemene bedre og mer effektive og ha det mer gøy i prosessen.

Bøker og CD’er om NLP

Alder, Harry & Heather Beryl, NLP in 21 Days, A complete Introduction and Training Program To Neuro-Linguistic Programming
Andreas, Steve, Praxiskurs NLP
Bandler, Richard, Get the Life You Want: The Secrets to Quick and Lasting Life Change with Neuro-Linguistic Programming
Baviare, Steve,  Teach yourself  NLP
Dilts, Robert, Professionelles Coaching mit NL
Knight, Sue, NLP at Work, Neuro Linguistic Programming, The Difference that Makes a Difference in Business
Lerøy,Eva Løkeland, Du bestemmer!

O’conner, Joseph, Coaching with NLP
O’Connor, Joseph, Seymour, John, Training with NLP(Neuro-Limguistic Programming, Skills for Managers, Trainers and Communicators
Ready, Romilla, Neuro-linguistic Programming for Dummies
Ready, Romilla, Neuro-linguistic Programming (NLP) Workbook for Dummies
Robbins, Anthoney, The Edge: The Power to Change Your Life Now
Robbins, Anthony, Lessons in mastery
Robbins, Anthony, Live with Passion! : Stategies for Creating a Compelling Future
Sawinski, Egon, NLP im Alltag
Stubsjøen, Sigurd, Tenk deg til suksess
Swarz, Aljoscha A., Praxisbuch NLP: Denk dich nach vorn! 
Torbergsen, Turid, Coaching
Åldstedt ,Trine,  Alt sitter i hodet
 

Del på bloggen

Bookmark and Share

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: