Slow Down Your LIfe (11A)

IMG_0194_1

I løpet av ferietiden med start i juni og til slutten av september vil vi i bloggen vår

gå over til å ha samme innhold på bloggen fra mandag til fredag.

Dette for at flere skal få mer tid til å sette seg inn i stoffet som presenteres og praktisere øvelsene.

Slow down your life

Stadig flere mennesker lever på forbikjøringssporet. Stress og rådløshet gjør dem anpustne, utilfredse og tomme. Kai Romhardt  innbyr deg til å slå inn på et liv i oppmerksomhet ved hjelp av praktiske øvelser, for å komme til ro, slappe av og få fred. ”Slow down your life” er kunsten å gå våken gjennom livet og finne et fornuftig og selvbestemt tempo med konsentrasjon og bevissthet.

 

If you want to live life free
take your time go slowly
do few things but do them well
heartfelt work goes purely.

If you want your dreams come true
take your time go slowly
Small beginning, greater end
simple work is holy.

Day by day –  stone by stone
build your secret slowly
day by day – you’ll grow true
you’ll know heaven’s glory.

Sangen til Franz av Assisi

 

 

Slow down your body

Vår raske kropp 

Vår pust

Våre skritt 

Våre hender

Vår ernæring 

Vår søvn

Slow down your body

Våre hender

Immanuel Kant snakket om våre hender som den ”ytre hjernen” av kroppen vår. Våre hender personifiserer en intelligens utenfor tenkningen. Lenge før vi begynte å tenke rasjonelt, har du ”grepet” verden.  En naturlig forståelse uten begrep. Ingen kroppsdel benytter vi på så mangslungen måte, som våre hender. Gjennom vedvarende øvelse og erfaring har de lært seg hundrevis av ferdigheter. De kan føle seg frem, holde, gripe og klappe. De kan klype, skrive, stryke, berøre og mye mer. Når vi trener dem, lærer de å beherske instrumenter eller verktøy. Knapt en aktivitet, som vi utfører kommer i stand uten å trekke inn våre hender.

Dette gjør dem til et ideelt utgangspunkt for slowing down. Likegyldig hva vi gjør, kommer alltid vår uro også til våre hender og influerer dermed helhetskvaliteten på det vi gjør. Våre hender begynner å skjelve, rykke eller å leke med gjen-stander. De søler væske eller støter på noe. Våre hender viser oss alltid vår helhetstilstand.

I meditasjonssentrumet Plumvillage koordinerte jeg ofte arbeidsmeditasjon. I en atmosfære av oppmerksomhet lærte de som praktiserte, forskjellige aktiviteter som å lage mat, male vinduer, rengjøre toaletter eller plante trær. Istedenfor å konsentrere seg om resultatet av arbeidet, passet de på, hvordan de arbeidet. På dette vis lærte man på kort tid forbausende mye om sin personlige arbeidsstil og den dypere arbeidsmotivasjonen.  Og den er ofte meget orientert mot suksess. Jeg husker en leder, som jeg tilbød en gammel spisshakke, for å hjelpe oss med å anlegge en meditasjonssti. Jeg foreslo for ham, i løpet av arbeidet stadig vekk å iaktta hendenes tilstand og bevisst hvile disse. Målet for denne arbeidsperioden var ikke for ham å fullføre stien, men å opprettholde kontakten med hendene sine og stadig vekk stoppe opp, når denne kontakten plutselig ble avbrutt. Etter en halv time lente han seg tungt pustende og gjennomvåt på spisshakken og tok en pause.  Ennå en gang minnet jeg ham på ikke å glemme hendene sine. På slutten av arbeidsperioden delte han sine erfaringer med oss:

Med tiden merket jeg, med hvilken voldsom anspenthet jeg klamret meg til spisshakken. Jeg stoppet opp et øyeblikk og følte sinne over å måtte arbeide med denne rustne, gamle hakken. Jeg merket, at arbeidet overhodet ikke ga meg noe glede, og at jeg følte meg fullstendig stresset. Men det var ingen som presset meg til dette! Min uro var tydelig å føle i hendene mine som var knyttet sammen. Jeg begynte på nytt og forsøkte denne gangen å arbeide med avslappede hender. Med undring merket jeg, at jeg bare trengte å sette inn en brøkdel av kraften. Bevegelsen ble mer harmonisk. Og jeg fornemmet den sommerlige duftende skogen omkring meg. Men var jeg i noen sekunder ikke oppmerksom grep hendene krampaktig igjen om skaftet på spisshakken. Jeg forsto, hvor mye mine henders tilstand var et speil på min generelle måte å arbeide på. Hele livet mitt hadde jeg arbeidet med denne unødvendige anspentheten, som slett ikke var nødvendig for det spesielle arbeidet og som utmattet meg.

Våre hender kan bli til vår seismograf. I den føler vi tydelig vår uro, utålmodighet eller nervøsitet. Vi trenger ikke å gripe til spisshakken, for å gjøre denne erfaringen. Iaktta, hvordan du griper om en kaffekopp, hvor avslappet du lar fingrene dine gli over tastaturet på din computer eller hvordan du åpner en dør. Det kunne være, at du kan utføre mesteparten av dine hverdagsaktivi-teter med en brøkdel av den kraften og anstrengelsen du setter inn. Kan vi i disse situa-sjonene slappe av i hendene våre og spesielt hånd-leddene, hviler vi samtidig også skuldrene og nakken vår – de hyppigste anspente delene av kroppen vår.

Når jeg bemerker, at mine hender blir urolige eller er anspente, forsøker jeg å stoppe opp. Når jeg sitter, legger jeg hendene avslappet over hverandre i fanget mitt og blir bevisst denne posisjonen. Stående legger jeg hendene sammen litt under navlen med innersiden opp. Innen få inn- og ut- pustninger føler jeg, at store deler av kroppen min slapper av, ikke bare hendene mine.

Denne lille håndøvelsen hjelper meg alltid med å komme til ro eller ikke å miste roen. Gjennom tålmodige gjentagelser i løpet av en arbeidsdag kan vi tydelig redusere anspentheten. Denne lille øvelsen sparer oss kanskje veien til massøren, fysio-terapeuten eller til kiropraktoren

Men våre hender er også en bro til andre mennesker. Vi snakker ikke bare med vår tunge og våre øyne, men også med våre hender. I mange kulturer hilser man på hverandre med hendene.  Vi signaliser til andre hvordan vi har det gjennom kroppsholdning, omfavnelser eller håndtrykk. Særlig spedbarn og små barn er meget sensibel for disse kvalitetene. Frédérick Leboyer, foregangsmann for myk fødsel og forfatter av boken ”Milde hender” skriver: ”Barnet hengir seg til kjærlige, våkne hender. Det åpner seg. I rue, fiendtlige hender, lukker det seg, murer seg inne.” I slowing-down-tilstanden er våre hender avslappet og full av våken spennkraft. Det faller lett for oss å opprette positiv kontakt med andre.

Når du er oppmerksom på hendene dine, øker du samtidig konsentrasjonen din. Hvor ofte griper vi ikke ubevisst etter ting i våre omgivelser. Vi blir bokstavelig talt grepet. Av en bok, en kopp kaffe eller fjernkontrollen på fjernsynet.  Hvert av disse små grep kan fjerne oss fra slowing down. Gir vi slipp på hendene våre, utfolder de sitt eget liv. I avslappet oppmerksomhet trenger vi derimot ikke å bekymre oss om våre hender. De svinger seg harmonisk med resten av kroppen og med våre ord og tanker. Våre bevegelser blir klarere og full av liv, helt uten snirkler. Våre hender er i stand til, på naturlig vis å berolige et barn eller uttrykke en følelse. I denne tilstanden kan vi i Imannuel Kants mening, i sannhet betegne dem som intelligente.

 

Stoppesteder

! … før jeg berører et annet menneske

! … mens jeg pusser tenner

! … før jeg gir en gave

! … når jeg åpner en dør

 

1.Skriv følgende setning på et stykke papir: ”Mine hender er fullkomment avslappet, åpne og livlige.” Skriv denne setningen flere ganger og forbli mens du skriver i kontakt med dine hender. Er hendene dine i denne tilstanden?  Eller ser du hvordan skriften din haster inn i fremtiden, til slutten av setningen? Gjør det til en vane å skriv viktige meddelelser eller brev i denne tilstanden.

 

2. Søk en øvelsespartner, som du stoler på. Eksperimenter med forskjellige gester, som håndtrykk, hilsen eller omfavnelser. Utveksle erfaringer om hvordan du opplever deg selv og den andre i denne situasjonen. Øk din kroppsbevissthet og forsøk i felleskap å slappe av i situasjonen. Smil! Hvordan endrer kontakten din seg? Ta med denne øvelsen inn i hverdagen.

 

3. Legg i løpet av en dag, ved hver anledning, hendene dine avslappet i fanget.

 

 

Neste uke fra og med mandag 7. september til og med 11.september starter vi med Slow Down your body-Vår ernæring  

 

Les mer om boken her

Slowdown_Forside_600_1311

 

 

 

 

 

_______

Copyright © 2009-2015 Simplify Your Life

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig  med bestillingen og de nødvendige kontaktdataPå den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg

simpl150

Simplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

__________

bal150 Balance Your life – Kunsten å¨lede seg selvLast ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK

____________

nar150 Når du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verdenLast ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

__

30min150 SimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-BalanceLast ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

_____

bum150 Bumerang prinsippet mer tid til lykkeLast ned informasjon her. Ordinær pris: 280 NOK.Din pris 170 NOK

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: