Trinn 3 i din livspyramide: Simplify-din helse (18 – 21)

img_0288

Våre idèer for å forenkle livet (Simplify your life)-tilsammen 33 idèer startet onsdag 17. februar 2016.

Vi vil i bloggen vår gå over til å ha samme innhold (dvs. en idè) på bloggen fra mandag til fredag. Denne uken vil Simplify-idè 18: Rens kroppen din (18-21) være tilgjengelig fra  mandag til fredag.

Dette for at flere skal få mer tid til å sette seg inn i stoffet som presenteres. 

Den trinnvise pyramidemodellen

Trinn 7: simplify – deg selv

Trinn 6: Simplify -ditt partnerskap

Trinn 5: Simplify – dine relasjoner

Trinn 4: Simplify – din helse

Trinn 3: Simplify – din tid

Trinn 2: Simplify – din personlige økonomi

Trinn 1: Simplify- dine ting

____

Trinn 4 i din livspyramide: Simplify – din helse 

pyramide4a

  • Simlify-idè 15: Få frem lykkehormonene i kroppen din
  • Simplify-idè 16: Realisér begeistringen din
  • Simplify-idè 17: Gjør temaet fysisk helse mindre krampaktig
  • Simplify-idè 18: Rens kroppen din
  • Simplify-idè 19: Den beste måten å slappe av på

Simplify-idèer

Hver simplify-idè som vi introduserer til deg, baserer på et enkelt prinsipp: Mindre er mer. Du oppnår mer når du reverserer spiralen til det kompliserte. Det er derfor vi sier: Halve ting istedet for å fordoble dem, rydd vekk heller enn å stable opp en haug med skrap, avslapping i stedet for stress, sette tempoet ned istedenfor akselerasjon. Integrerer du disse prinsippene bevisst i ditt daglige liv vil du merke at du befinner deg i midten på din simplify-vei.

Lær og lytt til kroppen din og bevar kreftene dine.

“Det viktigste er jo god helse!” sier mange mennesker. Og vanligvis mener de fraværet av sykdom. Imidlertid, er helse mer enn det – og samtidig mindre. Å være sunn er mer enn å ikke være syk. Folk er sunnere når de føler seg vel mentalt og føler seg lykkelige gjennom fysisk aktivitet, og forebyggende bevarer og bygger opp kreftene i kroppen sin.

Men å være sunn betyr også å kunne være syk. Dine sykdommer er uatskillelig forbundet med din mentale vekst. På samme måte som sykdommer i barndommen bidrar til utvikling, så er en av de viktigste egenskapene til voksne å forstå kroppens signaler, og nyttiggjøre seg disse. Folk som bruker medikamenter og andre medisinske midler, eliminerer ubehagelige symptomer når de dukker opp, men berøver seg verdifulle ressurser av indre modning og dypere forståelse for andre. Dessuten, kan det være farlig å ikke lete etter den egentlige årsaken til en sykdom, og ikke gripe fatt i roten til problemet.

Det er neppe noe annet nivå i din livspyramide hvor en positiv start er så viktig som det er her. Det er derfor vi viser deg et par simplify-skritt, der du oppnår tilfredshet og lykke på en meget enkel måte.

 173

Simplify-idè 18: Rens kroppen din (D)

 

IMG_4105

Bli kvitt overflødige kiloer – men ikke gjennom en diet eller spesielle slankeprogrammer.

Simplify-prinsippet lyder: Regelmessig isteden for for mye, evolusjon istedenfor revolusjon, små skritt istedenfor dramatiske tiltak. I ni enkle skritt kan du ordne om på ditt daglige liv , slik at du innen ett til to år uten anstrengelser kan nå din sunne normalvekt.

Om du bruker den riktige metoden, er det faktisk lettere å slanke seg, enn å forbli overvektig. Ingenting forenkler livet så mye som å føle seg vel med kroppen sin, og utstråle fysisk god form utvendig og innvendig.

4. Spis naturlig

Spør for hver bestanddel av maten: Er den levende eller død? Må den krydres og forberedes spesielt for at det skal smake? Frukt, grønnsaker, forsiktig tilbredt korn (også naturrent kjøtt) innholder disse sanne skattene av vår ernæring: Vitaminer, salt. Død mat inkluderer raffinert sukker, de fleste typer fett, mye konserveringsmat, ”junk food”, som chips, pølse, pomme frites, sjokolade.

5. Spis middag, så lenge du har appetitt

188b

Som alle dyr, har det menneskelige vesenet et klart mål for begrensning av matinntaket: Når du har fått nok, smaker det ikke mer. Dette instinktet har vi fremdeles, men vi er tilbøyelig til å lure det, for eksempel med raffinert tilberedning eller sosial tvang, (“kom og få noe å spise”, “spis opp alt på tallerkenen din! ”).

Etter et par dager med egen observasjon, vil du snart finne et punkt, der du er mett og ikke vil ha noe mer. La da uten noen som helst skruppel resten være igjen på tallerkenen, og nyt følelsen av å være mett. Hold deg så langt det er mulig til faste spisetider. Kroppen din venner seg til det, den bearbeider maten bedre, og din følelse av å være sulten avtar.

Simplify-idè 18: Rens kroppen din (C)

 

IMG_4092

 

Bli kvitt overflødige kiloer – men ikke gjennom en diet eller spesielle slankeprogrammer.

Simplify-prinsippet lyder: Regelmessig isteden for for mye, evolusjon istedenfor revolusjon, små skritt istedenfor dramatiske tiltak. I ni enkle skritt kan du ordne om på ditt daglige liv , slik at du innen ett til to år uten anstrengelser kan nå din sunne normalvekt.

Om du bruker den riktige metoden, er det faktisk lettere å slanke seg, enn å forbli overvektig. Ingenting forenkler livet så mye som å føle seg vel med kroppen sin, og utstråle fysisk god form utvendig og innvendig.

2. Vei deg regelmessig

Selv om målet for ditt slankeprogram ikke er definert som et bestemt antall kiloer, går ikke noe uten en badevekt. Du trenger daglig absolutt regelmessig kontroll. La deg ikke irritere av daglige svingninger, men kroppens tendenser må du kjenne: Blir det mer? Blir det mindre? Et genialt system for to mennesker er å sjekke hverandre daglig, der dere skriver inn målt vekt på en lapp på veggen. Om dere ser at kurven stiger etter en fest, kan dere begge treffe mottiltak.

3. Revolusjonér frokosten din

For å redusere vekten din, må du ikke redusere matinntaket ditt drastisk, men bare forandre på typen mat. Det samme er ikke sunt for ethvert menneske. Lytt til deg selv: Hva er godt for kroppen min?

188a

Kanskje lengter stoffskiftet ditt etter en balastfri og fettfattig frokost bare av frukt. Sikrest er dette med en lekker miks av forskjellige frukter. Ananas er spesielt godt for å stimulere stoffskiftet (men ikke kun det, ellers får du for mye syre i magen din). Mengden trenger du ikke å ta hensyn til. Spis, til du er mett. Å spise frukt til frokost har en annen positiv bivirkning. Den som spiser bare frukt før klokken 11.00, renser daglig tarmen sin på naturlig måte – en foryngelseskur for hele kroppen. Kanskje forlanger tarmen din også en belastningsfattig start på dagen: Da bør du prøve med kavring eller et tørt rundstykke. I hvertfall begynner den personlige revolusjonen mot sunnere spisevaner med omstillingen av frokosten. Det som kroppen tar opp om morgenen, er nøkkelfunksjonen for de gjenværende timene på dagen.

 

Simplify-idè 18: Rens kroppen din (B)

 

IMG_4809

 

Bli kvitt overflødige kiloer – men ikke gjennom en diet eller spesielle slankeprogrammer.

Simplify-prinsippet lyder: Regelmessig isteden for for mye, evolusjon istedenfor revolusjon, små skritt istedenfor dramatiske tiltak. I ni enkle skritt kan du ordne om på ditt daglige liv , slik at du innen ett til to år uten anstrengelser kan nå din sunne normalvekt.

Om du bruker den riktige metoden, er det faktisk lettere å slanke seg, enn å forbli overvektig. Ingenting forenkler livet så mye som å føle seg vel med kroppen sin, og utstråle fysisk god form utvendig og innvendig.

1. Mal ditt perfekte utseende

Det finnes neppe noen som finner utseende sitt perfekt. Magen er for stor, nesen for lang, tenner for gule, pannen for høy, brystene er for store eller for små, dårlig hud eller rynker… I verste fall konsentrerer du deg så mye om feilene dine, at du ikke har noen energi mer, til å gjøre noe med de aspektene av ditt utseende som du kan gjøre noe med (f.eks. overvekt).

186

Simplify-idéen lyder: Gjør tingene omvendt. Stå foran speilet og si hva du liker ved deg selv. Kanskje er det øynene dine, hendene dine, smilet ditt, eller stemmen din. Du vil bli forbauset over hvor mye denne øvelsen kan forandre deg positivt – og motivere deg mer til å holde deg i form, eller å ernære deg mer fornuftig, enn konstant å lete etter feil hos deg selv.

Forestill deg deretter, at du står naken foran speilet og er godt tilfreds med utseendet ditt. Forestill deg det så billedlig som mulig.

Bakgrunnen for denne øvelsen er det faktum, at vi lagrer indre bilder i den høyre siden av hjernen, som er ansvarlig for helhetlig tenkning, følelser, og bilder. Denne høyre hjernehalvdelen har en særlig intens forbindelse med underbevisstheten. I det lange løp vil det positive bildet i deg ha en virkning, og du utvikler deg i overensstemmelse med det.

187

Ikke generér negative bilder eller idéer (“Jeg er for fet,” “hvordan er det jeg ser ut!”), ellers vil disse budskapene sette seg fast i underbevisstheten din. Si istedenfor positiv ting: “Kroppen min blir nå kvitt sine fettreserver”, “jeg blir penere for hver dag” eller noe lignende. Snakk om ditt slankeprogram i positive termer. Husk at du også kan se og føle bevegelse, fysisk øvelse, eller sunn mat under aspektet ”jeg er god mot meg selv”.

Simplify-idè 18: Rens kroppen din (A)

 

IMG_4787

 

Bli kvitt overflødige kiloer – men ikke gjennom en diet eller spesielle slankeprogrammer.

Simplify-prinsippet lyder: Regelmessig isteden for for mye, evolusjon istedenfor revolusjon, små skritt istedenfor dramatiske tiltak. I ni enkle skritt kan du ordne om på ditt daglige liv , slik at du innen ett til to år uten anstrengelser kan nå din sunne normalvekt.

Om du bruker den riktige metoden, er det faktisk lettere å slanke seg, enn å forbli overvektig. Ingenting forenkler livet så mye som å føle seg vel med kroppen sin, og utstråle fysisk god form utvendig og innvendig.

________

Simplify your life

Fra boken: “Simplify Your Life” av W.T. Küstenmacher og L.J. Seiwert

_______

Copyright © 2009-2017 Simplify Your Life

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig  med bestillingen og de nødvendige kontaktdataPå den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort. :-)

MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg.

 Gi livet retningBoken I tre skritt til en selvbestemt fremtid av Jörg W. Knobloch. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

__________

Slow down your lifeBoken av Kai Romhardt.  Last ned informasjon her. Ordinær pris: 150 NOK. Din pris 90 NOK.

Simplify your lifeSimplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

________

Balance your lifeBalance Your life – Kunsten å¨lede seg selv. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

Når du har det travelt, gå langsomtNår du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verden. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

______

SimplifyGuidenSimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-Balance. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: