Trinn 3 i din livspyramide: Simplify-din helse (40 – 42)

IMG_6416 (1)

Våre idèer for å forenkle livet (Simplify your life)-tilsammen 33 idèer startet onsdag 17. februar 2016.

Vi vil i bloggen vår gå over til å ha samme innhold (dvs. en idè) på bloggen fra mandag til fredag. Denne uken vil Simplify-idè 19: Den beste måten å slappe av på (40-42) være tilgjengelig fra  mandag til fredag.

Dette for at flere skal få mer tid til å sette seg inn i stoffet som presenteres. 

Den trinnvise pyramidemodellen

Trinn 7: simplify – deg selv

Trinn 6: Simplify -ditt partnerskap

Trinn 5: Simplify – dine relasjoner

Trinn 4: Simplify – din helse

Trinn 3: Simplify – din tid

Trinn 2: Simplify – din personlige økonomi

Trinn 1: Simplify- dine ting

____

Trinn 4 i din livspyramide: Simplify – din helse 

pyramide4a

  • Simlify-idè 15: Få frem lykkehormonene i kroppen din
  • Simplify-idè 16: Realisér begeistringen din
  • Simplify-idè 17: Gjør temaet fysisk helse mindre krampaktig
  • Simplify-idè 18: Rens kroppen din
  • Simplify-idè 19: Den beste måten å slappe av på

Simplify-idèer

Hver simplify-idè som vi introduserer til deg, baserer på et enkelt prinsipp: Mindre er mer. Du oppnår mer når du reverserer spiralen til det kompliserte. Det er derfor vi sier: Halve ting istedet for å fordoble dem, rydd vekk heller enn å stable opp en haug med skrap, avslapping i stedet for stress, sette tempoet ned istedenfor akselerasjon. Integrerer du disse prinsippene bevisst i ditt daglige liv vil du merke at du befinner deg i midten på din simplify-vei.

Lær og lytt til kroppen din og bevar kreftene dine.

“Det viktigste er jo god helse!” sier mange mennesker. Og vanligvis mener de fraværet av sykdom. Imidlertid, er helse mer enn det – og samtidig mindre. Å være sunn er mer enn å ikke være syk. Folk er sunnere når de føler seg vel mentalt og føler seg lykkelige gjennom fysisk aktivitet, og forebyggende bevarer og bygger opp kreftene i kroppen sin.

Men å være sunn betyr også å kunne være syk. Dine sykdommer er uatskillelig forbundet med din mentale vekst. På samme måte som sykdommer i barndommen bidrar til utvikling, så er en av de viktigste egenskapene til voksne å forstå kroppens signaler, og nyttiggjøre seg disse. Folk som bruker medikamenter og andre medisinske midler, eliminerer ubehagelige symptomer når de dukker opp, men berøver seg verdifulle ressurser av indre modning og dypere forståelse for andre. Dessuten, kan det være farlig å ikke lete etter den egentlige årsaken til en sykdom, og ikke gripe fatt i roten til problemet.

Det er neppe noe annet nivå i din livspyramide hvor en positiv start er så viktig som det er her. Det er derfor vi viser deg et par simplify-skritt, der du oppnår tilfredshet og lykke på en meget enkel måte.

 173

Simplify-idè 19: Den beste måten å slappe av på (O)

IMG_4954

Vår samfunn er overtrett. Voksne sover mer enn 70 minutter mindre hver dag enn sine besteforeldre. Hos barn og unge beløper forskjellen seg i forhold til folk på samme alder fra år 1910, faktisk 90 minutter. Mange immunforstyrrelser, infeksjoner, nervesykdommer, migrener og allergier i vår tid har en enkel årsak: For lite søvn.

Vitenskapsfolk går ut ifra, at gjennom søvn lades først og fremst hjernens forbrukte batterier opp. Mentale reserver mobiliseres, stemningen, reaksjonsevnen og ytelsesevnen forbedrer seg.

194
Den amerikanske søvnforskeren, John M. Taub fra Virginia Universitet beviste dette allerede i 1976 i et velkjent studie. Hans prøvesovere var 15% ”mer mentalt til stede” etter hver liten lur. De gjorde en tredjedel mindre feil, hadde bedre humør og var mindre engstelige og slappe. Deres energinivå varsteget tydelig målbart.

Det er et medisinsk bevist faktum, at det er usunt å sove både ekstremt for mye, som for lite. Mindre enn fire timer eller mer enn ti timer søvn er farlig for helsen; dette fant Berlin søvnforsker Karl Hecht etter utførlige tester ut. Din dødelighetsrisiko fordobler seg! Ellers kan du sette sammen ditt eget personlige optimale søvnmønster, som inkluderer å sove om natten, og å ta en lur på forskjellig tider i løpet av dagen. Dette kan bety å bryte med gamle vaner.

Fjern grettenheten om morgenen (E)

199

Bare 8% av befolkningen er utpregede nattmennesker, som en ikke kan gjøre så mye med om morgenen. En felles langtidsstudie ved engelske og amerikanske universiteter, viste at den overveldende majoriteten av mennesker tilhører den ”fleksible blandingstypen”. Med andre ord: Folk flest som er gretne om morgenen er slett ikke det av natur, men de har bare indoktrinert seg selv til om og om igjen, til å tro på det. Så nesten alle kan beseire morgentåken – hvis personen vet om det riktige midlet.

7. Vann (eksternt)

En dusj har bare en oppkvikkende virkning om den varme dusjen følges av kaldt vann (15 grader celsius). Den beste måten å bruke en kald dusj på er metoden som er forklart av presten, Sebastian Kneipp. Dvs. gradvis å føre den kalde dusjstrålen nærmere hjerteområdet: Først det høyre beinet, så den høyre armen, så det venstre beinet, så venstre arm, ryggen, brystet. Sjokkvirkningen er merkbart mindre om du har kaldt vann i munnen din samtidig.
201b

Simplify-idè 19: Den beste måten å slappe av på (N)

IMG_4932

Vår samfunn er overtrett. Voksne sover mer enn 70 minutter mindre hver dag enn sine besteforeldre. Hos barn og unge beløper forskjellen seg i forhold til folk på samme alder fra år 1910, faktisk 90 minutter. Mange immunforstyrrelser, infeksjoner, nervesykdommer, migrener og allergier i vår tid har en enkel årsak: For lite søvn.

Vitenskapsfolk går ut ifra, at gjennom søvn lades først og fremst hjernens forbrukte batterier opp. Mentale reserver mobiliseres, stemningen, reaksjonsevnen og ytelsesevnen forbedrer seg.

194
Den amerikanske søvnforskeren, John M. Taub fra Virginia Universitet beviste dette allerede i 1976 i et velkjent studie. Hans prøvesovere var 15% ”mer mentalt til stede” etter hver liten lur. De gjorde en tredjedel mindre feil, hadde bedre humør og var mindre engstelige og slappe. Deres energinivå varsteget tydelig målbart.

Det er et medisinsk bevist faktum, at det er usunt å sove både ekstremt for mye, som for lite. Mindre enn fire timer eller mer enn ti timer søvn er farlig for helsen; dette fant Berlin søvnforsker Karl Hecht etter utførlige tester ut. Din dødelighetsrisiko fordobler seg! Ellers kan du sette sammen ditt eget personlige optimale søvnmønster, som inkluderer å sove om natten, og å ta en lur på forskjellig tider i løpet av dagen. Dette kan bety å bryte med gamle vaner.

Fjern grettenheten om morgenen (D)

199

Bare 8% av befolkningen er utpregede nattmennesker, som en ikke kan gjøre så mye med om morgenen. En felles langtidsstudie ved engelske og amerikanske universiteter, viste at den overveldende majoriteten av mennesker tilhører den ”fleksible blandingstypen”. Med andre ord: Folk flest som er gretne om morgenen er slett ikke det av natur, men de har bare indoktrinert seg selv til om og om igjen, til å tro på det. Så nesten alle kan beseire morgentåken – hvis personen vet om det riktige midlet.

5. Gjør veien klar

Den amerikanske doktoren og psykologen, Reid Wilson, pekte på at en depressiv stemning om morgenen, også kan føres tilbake til en ubevisst aversjon mot enkelte av dagens rutiner. Hertil kommer også den negative holdningen til hva dagen kan føre til. Gjør en meget ærlig analyse: Hva irriterer deg om morgenen? Spesielt, hvem? Trenger du mer ro? Hvis det er nødvendig, stå opp tidligere, slik at du har tid for deg selv.

Tid er og blir den viktigste ingrediensen for et vellykket morgen- program. Folk som allerede om morgenen er diktert av sekundviseren, bringer kroppen sin inn i den usunne “raskere! raskere!”- modus. Gi deg selv en ekstra halv time utover din normale rutine. Ta deg tid til deg selv, nyt prosedyrene i baderommet, sett deg på balkongen eller terrassen ved fint vær, og spis frokost uten å skynde deg. Slik blir din morgentåke en kilde til avslapping og lykke.

6. Forbered morgenen

Optimer “startrampen” din: Legg klærne og ting du trenger for arbeidet klart kvelden før og forbered frokostbordet.

201a

Et ryddig, godt belyst, rengjort baderom med god lukt er en viktig ingrediens for en god start på dagen. Baderommet ditt bør minst innholde en ting som du gleder deg over: En radio innstillt på din yndlingsstasjon, en blomsterkvast, på radiatoren varme håndklær osv.

Simplify-idè 19: Den beste måten å slappe av på (M)

IMG_4927

Vår samfunn er overtrett. Voksne sover mer enn 70 minutter mindre hver dag enn sine besteforeldre. Hos barn og unge beløper forskjellen seg i forhold til folk på samme alder fra år 1910, faktisk 90 minutter. Mange immunforstyrrelser, infeksjoner, nervesykdommer, migrener og allergier i vår tid har en enkel årsak: For lite søvn.

Vitenskapsfolk går ut ifra, at gjennom søvn lades først og fremst hjernens forbrukte batterier opp. Mentale reserver mobiliseres, stemningen, reaksjonsevnen og ytelsesevnen forbedrer seg.

194
Den amerikanske søvnforskeren, John M. Taub fra Virginia Universitet beviste dette allerede i 1976 i et velkjent studie. Hans prøvesovere var 15% ”mer mentalt til stede” etter hver liten lur. De gjorde en tredjedel mindre feil, hadde bedre humør og var mindre engstelige og slappe. Deres energinivå varsteget tydelig målbart.

Det er et medisinsk bevist faktum, at det er usunt å sove både ekstremt for mye, som for lite. Mindre enn fire timer eller mer enn ti timer søvn er farlig for helsen; dette fant Berlin søvnforsker Karl Hecht etter utførlige tester ut. Din dødelighetsrisiko fordobler seg! Ellers kan du sette sammen ditt eget personlige optimale søvnmønster, som inkluderer å sove om natten, og å ta en lur på forskjellig tider i løpet av dagen. Dette kan bety å bryte med gamle vaner.

Fjern grettenheten om morgenen (C)

199

Bare 8% av befolkningen er utpregede nattmennesker, som en ikke kan gjøre så mye med om morgenen. En felles langtidsstudie ved engelske og amerikanske universiteter, viste at den overveldende majoriteten av mennesker tilhører den ”fleksible blandingstypen”. Med andre ord: Folk flest som er gretne om morgenen er slett ikke det av natur, men de har bare indoktrinert seg selv til om og om igjen, til å tro på det. Så nesten alle kan beseire morgentåken – hvis personen vet om det riktige midlet.

3. Aromaterapi

Sett yndlingslukten din på nattbordet. Så snart som vekkerklokken ringer sprayer du litt på håndflaten, og la ”dagens lukt” stige opp i nesen. Dette fungerer også for menn, Hvis du ønsker å prøve det med duftoljer – de følgende har en stimulerende virkning: kamille, lavendel, pepperminte, rosmarin, einerbær og sitron.

4. Fyll opp med takk

200b

Den amerikansk forfatteren, Henry David Thoreau, stilte seg hver morgen de samme tre spørsmålene når han våknet:

  • Hva er godt i mitt liv?
  • Hva kan jeg være glad for?
  • Hva skal jeg være takknemlig for?

Svarene på disse spørsmål stimulerer sjelen din til å være vennlig, livsbejaende og aktiv.

________

Simplify your life

Fra boken: “Simplify Your Life” av W.T. Küstenmacher og L.J. Seiwert

_______

Copyright © 2009-2017 Simplify Your Life

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig  med bestillingen og de nødvendige kontaktdataPå den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort. :-)

MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg.

 Gi livet retningBoken I tre skritt til en selvbestemt fremtid av Jörg W. Knobloch. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

__________

Slow down your lifeBoken av Kai Romhardt.  Last ned informasjon her. Ordinær pris: 150 NOK. Din pris 90 NOK.

Simplify your lifeSimplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

________

Balance your lifeBalance Your life – Kunsten å¨lede seg selv. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

Når du har det travelt, gå langsomtNår du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verden. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

______

SimplifyGuidenSimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-Balance. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: