Våre ideer for å forenkle livet (Simplify your life-tilsammen 33 ideer) – prsenteres.
Vi vil i bloggen vår å ha samme innhold på bloggen fra mandag til fredag. Dette for at flere skal få mer tid til å sette seg inn i stoffet som presenteres.
Denne uken vil «Simplify-idè 8: Fri deg fra sikkerhetstanken» være tilgjengelig fra mandag til fredag.
Den trinnvise pyramidemodellen
Trinn 7: simplify – deg selv
Trinn 6: Simplify -ditt partnerskap
Trinn 5: Simplify – dine relasjoner
Trinn 4: Simplify – din helse
Trinn 3: Simplify – din tid
Trinn 2: Simplify – din personlige økonomi
Trinn 1: Simplify- dine ting
Trinn 2 i din livspyramide: Simplify-din økonomi
- Simplify-idè 5: Bli kvitt pengeblokader
- Simplify-idè 6: Bli løst fra fortryllelsen vedrørende temaet penger
- Simplify-idè 7: Bli kvitt din gjeld
- Simplify-idè 8: Fri deg fra sikkerhetstanken
- Simplify-idè 9: Finn ditt eget begrep rikdom
Simplify-idèer
Hver simplify-idè som vi introduserer til deg, baserer på et enkelt prinsipp: Mindre er mer. Du oppnår mer når du reverserer spiralen til det kompliserte. Det er derfor vi sier: Halve ting istedet for å fordoble dem, rydd vekk heller enn å stable opp en haug med skrap, avslapping i stedet for stress, sette tempoet ned istedenfor akselerasjon. Integrerer du disse prinsippene bevisst i ditt daglige liv vil du merke at du befinner deg i midten på din simplify-vei.
Simplify-idè 8: Fri deg fra sikkerhetstanken(F)
Din inntekt er ingen skjebne, men en plante som du kan gjødsle. Gå igjennom de følgende prinsippene til temaet penger og ditt forhold til dette temaet.
Etablér en målklubb
Møt opp tilnærmet hver annen måned med to eller tre eller fire nære venner, venninner som alle hjelper hverandre med å oppnå suksess. Ha en fast prosedyre for hvert møte, som finner sted over en lunsj eller middag: Dere forklarer til hverandre, hva hver av dere har oppnådd i stillingen til neste møte. Ingen kan være vellykket uten mål og kontroll av prestasjoner. Klubber for ”firmaklatrere” (corporate climber) er helt normalt i toppledelseskretser.
Simplify-idè 8: Fri deg fra sikkerhetstanken(E2)
Din inntekt er ingen skjebne, men en plante som du kan gjødsle. Gå igjennom de følgende prinsippene til temaet penger og ditt forhold til dette temaet.
Dos og dont’s for karrieren din (B)
Du får en ny leder
Og kjemien er ikke god. Han betrakter deg som en fiende, og du bekymrer deg over at du snart vil kastes ut sammen med de gamle kontormøblene.
Taperens holdning: Du tåkelegger, og beholder din kunnskap hos deg selv, blokkerer, viser stahet og nekter å samarbeide.
Vinnerens holdning: Ikke legg så mye i det om den nye lederen ikke synes så vennlig som den gamle. Ikke vent til den nye lederen kaller deg inn, ta initiativ og introduserer deg proaktivt. Forklar ditt arbeidsområde, og vis interesse for hans fremtidige planer. Gjør deg uunnværlig, men på en sympatisk måte. Hvis du imidlertid legger merke til, at den nye lederen bringer inn en kollega på arbeidsplassen, som han kjenner godt godt, og vurderer å gi ham din jobb – da bør du raskt handle og se deg om etter en ny stilling, enten innenfor firmaet eller et annet sted. Det er lettest å finne den, mens du fremdeles har din gamle stilling.
Man gir deg en ubrukelig oppgave
I ethvert firma finnes det ved siden av verdifulle utfordringer også utpregede “dumme jobber”, som skyves omkring, som svarteper. Og nå har du fått den.
Taperens holdning: Du skyver svarteper videre, eller du skyver det upopulære prosjektet fremfor deg.
Vinnerens holdning: Forklar hvorfor det hele, ikke bare for deg, men også for firmaet er utakknemlig. Selv om du ikke blir kvitt oppgaven på den måten, samler du plusspunkter. Gode ledere vil lytte til varslinger om forestående nederlag. I det lang løp, anerkjenner ledere alltid medarbeidere som forteller dem sannheten. Hvis dette ikke er tilfelle, er lederen din ikke god nok for deg!
Simplify-idè 8: Fri deg fra sikkerhetstanken(E1)
Din inntekt er ingen skjebne, men en plante som du kan gjødsle. Gå igjennom de følgende prinsippene til temaet penger og ditt forhold til dette temaet.
Dos og dont’s for karrieren din (A)
Det først trinnet til profesjonell suksess, er at du overhodet vil ha suk- sess. Mange mennesker avanserer ikke i sine jobber, fordi de ubevisst har barrierer mot idéen om en karriere. Akkurat som temaet penger, er disse barrierene knyttet til en hel del fordommer og halvsannheter.
“Det er bare klatrere som får forfremmelse.” “Det er bare de som går over lik som kommer videre.” “Den som får mer ansvar, må arbeide mye mer.” “Folk i høyere posisjoner, blir unngått eller mobbet av tidligere kollegaer.” “Den som er høyt opp, kan falle dypt.” Kun innsikter som har et snev av sannhet i seg, men totalbudskapet er tull.
Si takk og farvel til disse oppramsede fordommene. Erstatt disse gamle setningene med nye – til syvende og sist finnes det gode grunner til ikke å forbli på en arbeidsplass resten av livet: I høyere posisjoner får du bedre lønn. I en høyere posisjon har du større beslutningsspillerom. Den som er på toppen, nyter høyere anseelse og blir bedre behandlet (selv av sine egne barn og ekteskapelige partner). Forfremmelse bringer mer avveksling og jobbtilfredsstillelse. Å skifte over til andre, mer attraktive arbeidsgivere blir lettere.
Simplify-veien går (som så ofte), fra det ytre til det innvendige. Vedrørende temaet karriere er simplify-mottoet: For å få suksess, bør du forholde deg som en vellykket person. Her er noe typiske situasjoner fra det daglige arbeidslivet, og de rette og gale reaksjonene på disse:
En kollega forfremmes før deg
Tidligere arbeidet dere på samme kontor, men nå er din tidligere kollega din foresatte.
Taperens holdning: Du starter på “tjeneste etter forskrift” og saboterer din tidligere kollega. På denne måte overbeviser du din leder om at han forfremmet den riktige personen og at du tydeligvis ikke egner deg for en høyere posisjon.
Vinnerens holdning: Analyserer (etter det første sjokket) hva din kollega gjorde riktig. Spør din leder helt åpenhjertig hva du må gjøre for neste gang å bli forfremmet.
Din leder krever konstant overtid
Du vet at folk aldri forfremmes gjennom en stemplingsur mentalitet. Men må du derfor vedvarende legge inn en ellevetimers arbeidsdag for din relativ lave lønn?
Taperens holdning: Unngår å argumentere og finner opp unnskyldninger for å beholde sine kvelder fri. Du oppmuntrer kollegaer til mytteri. Eller du tillater deg nødtvungen å utnyttes.
Vinnerens holdning: Si ikke altfor ofte nei. Betrakt lederen din som din viktigste kunde, og bestem deg for at forretningsforholdet med ham virkelig spiller en stor rolle for deg. Hvis han kan stole på at du er totalt engasjert i stressede perioder, bør du spørre ham om en fridag eller andre fordeler i mindre hektiske tider. Hvis du viser engasjement på den ene siden, men også har ryggrad til å hevde dine egne interesser, vil lederen din ha tillit til, at du er kyndig til å ivareta bedriftens interesser i en høyere posisjon.
Budsjettet ditt skjæres ned
Uansett hvor du ser, blir kostnader spart. I prinsippet, er dette bedre, enn at firmaet ditt styrter seg i gjeld. Men når nedskjæringen treffer ditt eget prosjekt, da gjør du deg muligens tanker, om at dette er et personlig skudd for bauen.
Taperens holdning: Du prøver over lederens hode å få tak i penger på annen måte. Du arbeider mindre som en protest. Du jamrer.
Vinnerens holdning: Leter etter alternativer. Hvis for eksempel reisebudsjettet ditt beskjæres, knytter du så mange kontakter du kan på internett eller bruker sirkulærer. Forsøk å let etter nye finansielle midler: Bevilgninger, sponsorer, nye kunder. Se på en budsjettnedskjæring som en utfordring, som gir deg anledningen til å demonstrere dine evner ovenfor lederen din. Men si også helt tydelig i fra at det finnes grenser. Finn deg ikke i alt. Kanskje har lederen din bare testet hvor langt han kan gå.
Din leder kritiserer dine forslag foran hele teamet
Det gjør vondt! Det er en liten trøst, at dette er noe som hører til når en er en arbeidstaker.
Taperens holdning: Du gjengjelder dette foran hele teamet. Eller du surmuler resten av møtet. Eller du klager over den urimelige behandlingen til noen som lytter.
Vinnerens holdning: Separer egoet ditt fra dine idéer og forslag. Om din leder forkaster dine forslag, forkaster han dermed ikke deg som person. Om du fant hans stil personlig fornærmende,forteller du ham dette privat under fire øyne: “Jeg forstår din avgjørelse, men jeg kunne reagert bedre, hvis du hadde avslått mine idéer og forslag på en mindre personlig måte.”
Mark Wössner, tidligere leder for Bertelsmann betoner alltid: ”Hvis jeg har såret en medarbeider, vil jeg vite det.” Imidlertid, i fremtiden bør du lytte til måten du fremsetter forslagene dine på. Kan lederen oppfatte dem som en kritikk?
________
Fra boken: “Simplify Your Life” av W.T. Küstenmacher og L.J. Seiwert
_______
Copyright © 2009-2020 Simplify Your Life
Del på bloggen
____
BØKER TIL SALGS
Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig med bestillingen og de nødvendige kontaktdata. På den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort.
MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg.
__________
________
______
|
Filed under: Forenkling, Forenkling av din økonomi | Tagged: balanse, enkelthet, Forenkling, Hensikten, lykke, Mindfulness, Simplify, simplify-veien, slow down |
Legg igjen en kommentar