Trinn 4 i din livspyramide: Simplify – din helse (39)

IMG_4979

_____

Simplify-idèer

Hver simplify-idè som vi introduserer til deg, baserer på et enkelt prinsipp: Mindre er mer. Du oppnår mer når du reverserer spiralen til det kompliserte. Det er derfor vi sier: Halve ting istedet for å fordoble dem, rydd vekk heller enn å stable opp en haug med skrap, avslapping i stedet for stress, sette tempoet ned istedenfor akselerasjon. Integrerer du disse prinsippene bevisst i ditt daglige liv vil du merke at du befinner deg i midten på din simplify-vei.

Trinn 4 i din livspyramide: Simplify – din helse

pyramide4a

  • Simlify-idè 15: Få frem lykkehormonene i kroppen din
  • Simplify-idè 16: Realisér begeistringen din
  • Simplify-idè 17: Gjør temaet fysisk helse mindre krampaktig
  • Simplify-idè 18: Rens kroppen din
  • Simplify-idè 19: Den beste måten å slappe av på

Lær og lytt til kroppen din og bevar kreftene dine

“Det viktigste er jo god helse!” sier mange mennesker. Og vanligvis mener de fraværet av sykdom. Imidlertid, er helse mer enn det – og samtidig mindre. Å være sunn er mer enn å ikke være syk. Folk er sunnere når de føler seg vel mentalt og føler seg lykkelige gjennom fysisk aktivitet, og forebyggende bevarer og bygger opp kreftene i kroppen sin.

Men å være sunn betyr også å kunne være syk. Dine sykdommer er uatskillelig forbundet med din mentale vekst. På samme måte som sykdommer i barndommen bidrar til utvikling, så er en av de viktigste egenskapene til voksne å forstå kroppens signaler, og nyttiggjøre seg disse. Folk som bruker medikamenter og andre medisinske midler, eliminerer ubehagelige symptomer når de dukker opp, men berøver seg verdifulle ressurser av indre modning og dypere forståelse for andre. Dessuten, kan det være farlig å ikke lete etter den egentlige årsaken til en sykdom, og ikke gripe fatt i roten til problemet.

Det er neppe noe annet nivå i din livspyramide hvor en positiv start er så viktig som det er her. Det er derfor vi viser deg et par simplify-skritt, der du oppnår tilfredshet og lykke på en meget enkel måte.

173

Simplify-idè 19: Den beste måten å slappe av på (L)

Vår samfunn er overtrett. Voksne sover mer enn 70 minutter mindre hver dag enn sine besteforeldre. Hos barn og unge beløper forskjellen seg i forhold til folk på samme alder fra år 1910, faktisk 90 minutter. Mange immunforstyrrelser, infeksjoner, nervesykdommer, migrener og allergier i vår tid har en enkel årsak: For lite søvn.

Vitenskapsfolk går ut ifra, at gjennom søvn lades først og fremst hjernens forbrukte batterier opp. Mentale reserver mobiliseres, stemningen, reaksjonsevnen og ytelsesevnen forbedrer seg.

194
Den amerikanske søvnforskeren, John M. Taub fra Virginia Universitet beviste dette allerede i 1976 i et velkjent studie. Hans prøvesovere var 15% ”mer mentalt til stede” etter hver liten lur. De gjorde en tredjedel mindre feil, hadde bedre humør og var mindre engstelige og slappe. Deres energinivå varsteget tydelig målbart.

Det er et medisinsk bevist faktum, at det er usunt å sove både ekstremt for mye, som for lite. Mindre enn fire timer eller mer enn ti timer søvn er farlig for helsen; dette fant Berlin søvnforsker Karl Hecht etter utførlige tester ut. Din dødelighetsrisiko fordobler seg! Ellers kan du sette sammen ditt eget personlige optimale søvnmønster, som inkluderer å sove om natten, og å ta en lur på forskjellig tider i løpet av dagen. Dette kan bety å bryte med gamle vaner.

Fjern grettenheten om morgenen (B)

199

Bare 8% av befolkningen er utpregede nattmennesker, som en ikke kan gjøre så mye med om morgenen. En felles langtidsstudie ved engelske og amerikanske universiteter, viste at den overveldende majoriteten av mennesker tilhører den ”fleksible blandingstypen”. Med andre ord: Folk flest som er gretne om morgenen er slett ikke det av natur, men de har bare indoktrinert seg selv til om og om igjen, til å tro på det. Så nesten alle kan beseire morgentåken – hvis personen vet om det riktige midlet.

2. Utstrekning

200a Lær fra hunder og katter. Etter åtte timer søvn har muskler, knoker og sener blitt kortere. Hvis du strekker deg og snur deg forsiktig i sengen (på en helt naturlig måte, akkurat slik det passer deg) gir du kroppen din et signal: Økning av surstoff-forsyning, utløsning av hormonene som produserer lykke, muskler beredt til aksjon. Tillat fem minutter til denne prosessen. Når gravide kvinner er meget trette, anbefaler jordmoren dem å heve armene, strekke ut sine fingre, knytte nevene og strekke ut sine fingre energisk igjen, og gjenta prosedyren 10 ganger. Denne pumpingsøvelsen med hendene får kretsløpet i sving, som forglødingen til en dieselmotor.

_____

simpl150

Fra boken: “Simplify Your Life” av W.T. Küstenmacher og L.J. Seiwert

_______

Copyright © 2009-2012 SIMPLIFY

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte fra nettstedet Simplify eller sende en e-mail til Jan Vig eller post Simplify med bestillingen og de nødvendige kontaktdata. På den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort

MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg,

Simplify your lifeSimplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

___________

Balance your lifeBalance Your life – Kunsten å¨lede seg selvLast ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK

____________

Når du har det travelt, gå langsomtNår du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verdenLast ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

______

ImageSimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-BalanceLast ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

_______

Bumerang prinsippet - Mer tid til lykkeBumerang prinsippet mer tid til lykkeLast ned informasjon her. Ordinær pris: 280 NOK. Din pris 170 NOK.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: