Trinn 3 i din livspyramide: Simplify-din helse (15 – 17)

img_1388

Våre idèer for å forenkle livet (Simplify your life)-tilsammen 33 idèer startet onsdag 17. februar 2016.

Vi vil i bloggen vår gå over til å ha samme innhold (dvs. en idè) på bloggen fra mandag til fredag. Denne uken vil Simplify-idè 17: Gjør temaet fysisk helse mindre krampaktig (15-17) være tilgjengelig fra  mandag til fredag.

Dette for at flere skal få mer tid til å sette seg inn i stoffet som presenteres. 

Den trinnvise pyramidemodellen

Trinn 7: simplify – deg selv

Trinn 6: Simplify -ditt partnerskap

Trinn 5: Simplify – dine relasjoner

Trinn 4: Simplify – din helse

Trinn 3: Simplify – din tid

Trinn 2: Simplify – din personlige økonomi

Trinn 1: Simplify- dine ting

____

Trinn 4 i din livspyramide: Simplify – din helse 

pyramide4a

  • Simlify-idè 15: Få frem lykkehormonene i kroppen din
  • Simplify-idè 16: Realisér begeistringen din
  • Simplify-idè 17: Gjør temaet fysisk helse mindre krampaktig
  • Simplify-idè 18: Rens kroppen din
  • Simplify-idè 19: Den beste måten å slappe av på

Simplify-idèer

Hver simplify-idè som vi introduserer til deg, baserer på et enkelt prinsipp: Mindre er mer. Du oppnår mer når du reverserer spiralen til det kompliserte. Det er derfor vi sier: Halve ting istedet for å fordoble dem, rydd vekk heller enn å stable opp en haug med skrap, avslapping i stedet for stress, sette tempoet ned istedenfor akselerasjon. Integrerer du disse prinsippene bevisst i ditt daglige liv vil du merke at du befinner deg i midten på din simplify-vei.

Lær og lytt til kroppen din og bevar kreftene dine.

“Det viktigste er jo god helse!” sier mange mennesker. Og vanligvis mener de fraværet av sykdom. Imidlertid, er helse mer enn det – og samtidig mindre. Å være sunn er mer enn å ikke være syk. Folk er sunnere når de føler seg vel mentalt og føler seg lykkelige gjennom fysisk aktivitet, og forebyggende bevarer og bygger opp kreftene i kroppen sin.

Men å være sunn betyr også å kunne være syk. Dine sykdommer er uatskillelig forbundet med din mentale vekst. På samme måte som sykdommer i barndommen bidrar til utvikling, så er en av de viktigste egenskapene til voksne å forstå kroppens signaler, og nyttiggjøre seg disse. Folk som bruker medikamenter og andre medisinske midler, eliminerer ubehagelige symptomer når de dukker opp, men berøver seg verdifulle ressurser av indre modning og dypere forståelse for andre. Dessuten, kan det være farlig å ikke lete etter den egentlige årsaken til en sykdom, og ikke gripe fatt i roten til problemet.

Det er neppe noe annet nivå i din livspyramide hvor en positiv start er så viktig som det er her. Det er derfor vi viser deg et par simplify-skritt, der du oppnår tilfredshet og lykke på en meget enkel måte.

 173

Simplify-idè 17: Gjør temaet fysisk helse mindre krampaktig (F) 

 

IMG_4794

Nittifem prosent av folk som driver sport i fritiden sin overbelaster seg, uten å vite det. Sport er ikke automatisk sundt – hverken for kropp eller sjel. I nesten alle sportsarter, selv innen helsesport, er det et klassesystem: Begynnere, avanserte og profesjonelle idrettsfolk. En modig begynner blir først ydmyket. Han/hun vil ikke være den dårligste i sin gruppe – og slik er han/ hun allerede inne i konkurransen, som han/hun gjennom sine sportslige aktiviteter ville flykte fra.

180b

Altså, ingen sport? Ofte siteres Winston Churchills leveregel: “Først av alt – ingen sport.” Den som følger dette, bør tenke over, at den store kynikeren tilbrakte de siste 14 år av sitt liv i rullestol.

Løsningen er glede! Gert von Kunhardt, helsetrener (og tidligere profesjonell idrettsmann) krever at det skal være en plikt å ha det moro”. Nytelse i steden for svetting. Milde bevegelser i steden for hardtrening.

Lær gå-meditasjon

Utifra en spasertur kan du ha en omfattende opplevelse for kropp og sjel. Idet du betrakter det hele som en art helhetsmeditasjon for krop- pen. Eller bedre sagt omvendt: Se hele skaperverket som en bønn, som du avstemmer med å gå. Så snart som du trår på marken under fri himmel og føler uendeligheten rundt deg, utvider du uvegerlig også deg selv. Gi bort alt det indre som belaster deg: Skyldfølelse, bebreidelser, sinne, redsel. Berolig konflikten inne i deg, men øv også press på det som har satt seg for fast i det indre. Pust bevisst. Forestill deg, hvordan du ved hjelp av luft innånder det gode og med forbrukt luft puster ut det dårlige.

184

Smak på tiden. Gled deg over, at ingen noen- sinne kan ta vekk igjen disse minuttene, der du går og puster fritt. Se hvert skritt som du tar, som en naturlig takknemlighetsakt for at du er tilstede. En rolig spasertur beroliger alltid.

185

Med en rolig startbønn forvandler du spasérturendin til en meditasjon i gåing. Bli kort stående, se forover og si en kort setning som dette: ”Jeg styrer mine skritt på veien til (eller fred eller kjærlighet) stillhet.”

En annen starthjelp er musikk. Ta med en melodi på veien, enten i hodet eller med hodetelefoner, og et eller annet bær- bart apparat. Det er best, hvis du hører det samme musikkstykket over en tid på din vei. Prøv senere uten hodetelefoner, og føl hvordan helbredelseskraften fra denne musikken også virker, når den ikke blir tilført deg utenifra.

En slik gå-meditasjon er en fremtidsmeditasjon. Mens du går får du frisk luft, hver gang andre molekyler.
Du ser hver gang noe nytt, også når du har gått veien 100 ganger. Hvert skritt som du tar, går forover. Alltid ligger frem- tiden foran deg, også veien hjem. Treff i løpet av turen en beslutning om en eller annen positiv forandring, selv en liten en.

Gjør gå- meditasjonen til din daglige vane, og ut over dette hver tur til en gå-meditasjon.
I alle religioner finnes det ordtak og formler, som kan sies halvhøyt eller inne i deg når du går, og som forsterker den meditative virkningen av gå-meditasjonen. I buddhismen er det mantraet, i kristen tradisjon å be. Som regel er ordtaket individuellt tilpasset den som ber. Her er et par eksempler, som kan hjelpe deg i å finne ditt personlige gå-meditasjons ordlyd:

  • Du trenger ikke å frykte for nattens redsler (salme 91).
  • Vis meg veien.
  • Led meg, vennlige lys.
  • Jeg kan ikke, du kan.

Målet med en slik gå-meditasjon er sammensmeltingen av tanke og handling. Etter litt tid vil ikke hodet ditt, men hele kroppen din si setningen. Prøv det! Gå-meditasjonen kan bli en enorm kilde til kraft for deg.

Simplify-idè 17: Gjør temaet fysisk helse mindre krampaktig (E) 

 

IMG_4789

Nittifem prosent av folk som driver sport i fritiden sin overbelaster seg, uten å vite det. Sport er ikke automatisk sundt – hverken for kropp eller sjel. I nesten alle sportsarter, selv innen helsesport, er det et klassesystem: Begynnere, avanserte og profesjonelle idrettsfolk. En modig begynner blir først ydmyket. Han/hun vil ikke være den dårligste i sin gruppe – og slik er han/ hun allerede inne i konkurransen, som han/hun gjennom sine sportslige aktiviteter ville flykte fra.

180b

Altså, ingen sport? Ofte siteres Winston Churchills leveregel: “Først av alt – ingen sport.” Den som følger dette, bør tenke over, at den store kynikeren tilbrakte de siste 14 år av sitt liv i rullestol.

Løsningen er glede! Gert von Kunhardt, helsetrener (og tidligere profesjonell idrettsmann) krever at det skal være ”en plikt å ha det moro”. Nytelse i steden for svetting. Milde bevegelser i steden for hardtrening.

Motivasjonshjelp

  • Start med en liten øvelse: Den skal være mer oppfriskende enn utmattende! Gjør mindre enn du er vant til å gjøre!
  • Start utifra overbevisning, ikke ut ifra overtalelse.
  • Lag en treningsplan: Når du skal begynne, hvor ofte, hvor lenge, hvor?
  • La deg kontrollere: Avtal å møte opp med en treningspartner (men ikke med en som pisker deg for hardt), skriv ned hver fullført trening i en kalender.
  • Vær klar over at selv en fem minutters trening er en gevinst.
  • Bruk hver trapp og enhver anledning til å bevege deg.
  • Det er aldri for sent! Selv hos 70 åringer er det mulig med forbausende muskelvekst og forbedring i hjerte-kretsløpets ytelse.

Simplify-idè 17: Gjør temaet fysisk helse mindre krampaktig (D) 

 

IMG_4785

Nittifem prosent av folk som driver sport i fritiden sin overbelaster seg, uten å vite det. Sport er ikke automatisk sundt – hverken for kropp eller sjel. I nesten alle sportsarter, selv innen helsesport, er det et klassesystem: Begynnere, avanserte og profesjonelle idrettsfolk. En modig begynner blir først ydmyket. Han/hun vil ikke være den dårligste i sin gruppe – og slik er han/ hun allerede inne i konkurransen, som han/hun gjennom sine sportslige aktiviteter ville flykte fra.

180b

Altså, ingen sport? Ofte siteres Winston Churchills leveregel: “Først av alt – ingen sport.” Den som følger dette, bør tenke over, at den store kynikeren tilbrakte de siste 14 år av sitt liv i rullestol.

Løsningen er glede! Gert von Kunhardt, helsetrener (og tidligere profesjonell idrettsmann) krever at det skal væreen plikt å ha det moro. Nytelse i steden for svetting. Milde bevegelser i steden for hardtrening.

Bruk spasérturer som en kraftkilde

Du må ikke alltid jogge i joggeklær. Om du slapper av samtidig som du ønsker å trene de viktigste musklene, går du tur. Normal gange i frisk luft er spesielt effektivt, for å øke din generelle helse, redusere risikoen for hjerteinfarkt, og for å styre kroppsvekten.

183a

De mange positive virkninger kommer ikke over natten. Det beste er hvis du gjør dine spaserturer til din daglige rutine (det er derfor det er så godt å ha en hund som må tas ut i all slags vær).

Start med 30 minutter daglig, uansett vær. Og husk, det er ikke noe slikt som dårlig vær, det finnes bare uegnete klær. Slentr ikke, men gå målrettet, uten å haste. Pulsen din skal bare øke litt når du går, i hverfall tydelig mindre enn ved jogging.

Finn en partner: Din samlivspartner, en venn, et barn eller en hund, kanskje naboens hund.

Tell skrittene dine og pust bevisst, pust inn i seks skritt, hold pusten i seks skritt, pust ut ved de neste seks skrittene, før innpustin- gen igjen. Så igjen alt fra begynnelsen. Hvis seks skritt er for mye for deg, forandr antallet til det som passer deg. Denne pusteøvelsen, som kommer fra India hjelper deg til å utvikle en rolig, balansert grun- ninnstilling. Det hjelper også sinnet til å bli klart og mottakelig.

183b

Finn et mål for din daglige spasertur: Et bestemt tre, en innsjø, en elv eller en sted med en flott utsikt, i hverfall et ”godt sted”, der du liker å være. Legg merke til hvordan stedet forandrer seg i løpet av årstidene. Dette gjør turen til en ”liten pilgrimsreise” og du styrker din mentale energi.

En særdeles god idé kommer fra Johann Wolfgang von Goethe. Han hadde alltid med seg fiolfrø som han hadde samlet selv på turen. Disse spredde han langs veien og gledet seg året etter over å se de spire og blomstre overalt der han hadde gått.

________

Simplify your life

Fra boken: “Simplify Your Life” av W.T. Küstenmacher og L.J. Seiwert

_______

Copyright © 2009-2017 Simplify Your Life

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig  med bestillingen og de nødvendige kontaktdataPå den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort. :-)

MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg.

 Gi livet retningBoken I tre skritt til en selvbestemt fremtid av Jörg W. Knobloch. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

__________

Slow down your lifeBoken av Kai Romhardt.  Last ned informasjon her. Ordinær pris: 150 NOK. Din pris 90 NOK.

Simplify your lifeSimplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

________

Balance your lifeBalance Your life – Kunsten å¨lede seg selv. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

Når du har det travelt, gå langsomtNår du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verden. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

______

SimplifyGuidenSimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-Balance. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: