Gi Livet retning (46)

015

 

I tiden fremover vil vi ta for oss denne boken som innholder en rekke workshoper ved hjelp av tre skritt:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjoner og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

 

Første skritt: Oppdage potensialet (20)

57trans copy

»Ethvert menneske vil bli født som original.

Mange dør som kopi.«

Anonym

Lær deg selv å kjenne (3)

»Jogger vi en halv time?« En forretningsfrue som var gift med en introvertert man berettet at hennes mann etter at han kom tilbake til bilen etter 27 minutter joggetur, jogget tre minutter til rundt den parkerte bilen. På spørsmålet, hvorfor han gjorde det, svarte han: »Vi snakket jo om en halv time.«

Det ville ikke falle deg vanskelig å «innordne« denne mannen i den avbildete tabellen nedenfor som typisk «G-representant«.

 

106trans copy

 

Kjennetegnene ved DISG-personlighetstypene

 

Ville vår forretningskvinne vært gift med en ekstrovertert og menneskeorientert mann, så ville han knapt kommet ut av bilen, startet en utførlig samtale med en turgåer. Plutselig ville den halve timen vært vekk, den neste avtalen presset på og så ble joggingen nok en gang utsatt. I tabellen kan du klart tilordne en slik atferd til bokstaven »I«.

Ekstroverterte mennesker har som oftest et høyt tempo, de introverterte er vanligvis langsommere. Overrask engang begge typene med et ønske om en beslutning i en ny sak. Iaktta her hvem av de to det faller lettest for å fatte en rask beslutning. Hvis du har foran deg en ekte ekstrovertert menneske vil han/hun som oftest nå et mål raskt. Han/hun er vanligvis mer talefør, åpen, støyende og raskere.

En annen viktig kjennetegn på forskjellen i tillegg til »ekstro-« henholdsvis »introverterte«, er at mange mennesker er mer saks- eller oppgaveorientert, mens andre derimot er mer menneske- eller relasjonsorienterte. Mens den ene gjerne bruker sin tid på saksoppgaver, arbeider den andre heller med mennesker. Naturligvis finnes det blandingstyper som gjerne forener begge to i livet sitt. Hva er moro for deg? Kryss av hva som passer på deg!

107trans copy

For nok en gang å konkludere: Disse redegjørelsene har ikke til hensikt å presse enhver inn i et skjema og tankemessig blokkere ham/henne slik at han/hun aldri kommer ut av båsen. Det dreier seg heller om bevist å sette inn sine styrker, eller i visse situasjoner være forsiktig fordi man kjenner sine svakheter. Jo bedre de individuelle styrkene passer til den tilsvarende livssituasjonen, desto mer effektiv og fullverdig lever du. Mennesker med initiativ vil på sikt føle seg uvel i en autoritær ledet bedrift. For de kan det bety en stor befrielse å våge skrittet inn i selvstendighet (vel overveiet og omhyggelig vurdert). Den som kjenner seg selv best, våger mer på de riktige områdene.

______

Gi150
Les mer om boken «Gi livet retning»

Copyright © 2009-2015  Simplify your life

 

 

_______

Copyright © 2009-2015 Simplify Your Life

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig  med bestillingen og de nødvendige kontaktdataPå den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg

simpl150

Simplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

__________

bal150 Balance Your life – Kunsten å¨lede seg selvLast ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK

____________

nar150 Når du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verdenLast ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

__

30min150 SimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-BalanceLast ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

_____

bum150 Bumerang prinsippet mer tid til lykkeLast ned informasjon her. Ordinær pris: 280 NOK.Din pris 170 NOK

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: