Gi livet retning (30-32)

IMG_1927

Vi vil i bloggen vår å ha samme innhold på bloggen fra mandag til fredag. Denne uken vil «Gi livet retning (30-32)»  være tilgjengelig fra  mandag til fredag. 

Dette for at flere skal få mer tid til å sette seg inn i stoffet som presenteres. 

 

I tiden fremover vil vi ta for oss denne boken som innholder en rekke workshoper ved hjelp av tre skritt:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjoner og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

 

57trans copy

»Ethvert menneske vil bli født som original.

Mange dør som kopi.«

Anonym

Første skritt: Oppdage potensialet (9)

Historien før din historie (5)

Typisk for krisesituasjoner er spørsmålsstillingen: Hva har jeg til sammen gjort i årene som gikk? Har jeg brukt tiden min godt? Når du beskjeftiger deg med spørsmålet om potensialet ditt, spiller historien din stadig vekk en avgjørende rolle. Imidlertid når startet denne historien? I Sentral Europa starter svaret på spørsmålet som oftest med en formulering av følgende art: Jeg ble født 17. mars 1963 i Oslo … Det finnes noen kulturer der man på dette spørsmålet får et helt annet svar: Jeg er sønn av Arnt og Anne Andersen. Min far er ingeniør, min mor husmor som arbeidet som arkitekt til jeg ble født. Merker du forskjellen?

 

Min livshistorie (2)

Du kan og bør ikke ignorere hvordan din egen historie har preget deg. Det gikk opp og ned, oppbyggende og ting som du i dag ennå må kjempe med. I løpet av livet ditt har du skaffet deg mye viktig kompetanse og samlet en rekke erfaringer. Dette kommer til uttrykk i ditt livsløp. Har du allerede en gang gjort betraktninger ut ifra ditt potensial?  Det er forbausende, alt det du har lært i livet – fra det engelske språket til konfirmasjonssitater og skoleavslutning til å binde blomster eller arbeide med en sirkelsag. Noen har lært regnskap, andre har i et weekendseminar blitt kjent med grunnlaget for emosjonell intelligens. Også din læringsliste er antageligvis lenger enn du selv aner.

I neste workshop veksler vi perspektiv. Du betrakter det du har gjort ikke i bakspeilet, men vi ser sammen på livet ditt ovenifra.

Workshop 4: Min livsutvikling

 

På skalaen nedenfor finner du en tallrekke, der alderen er skrevet inn. Oppe og nede finner du fra »– 6« til »+6« muligheten til å beskrive din livsfølelse for den tilsvarende  alderen. »–6« står for »ekstremt dårlig for meg« og »+6« for »fantastisk, det var en flott tid«. Tegn en kurve, som beskriver din livsfølelse ved en bestemt alder! Spør deg selv:

  • Hvordan har livet mitt forløpt hittil?
  • Hvor skjedde det et vendepunkt i livet mitt?
  • I hvilken retning beveger jeg meg for tiden?

Ved nedskrivningen av din livskurve har du følgende muligheter:

  • Du kan male en generell livskurve som viser hele livet ditt på en gang.
  • Imidlertid hvis det synes mer utsagnskraftig: tegner du to kurver. En for din personlige livsfølelse og en kurve for din karrieremessige utvikling i en annen farge, fra barnehagen og grunnskolen.

Etter at du har tegnet dine kurver skriver du ned korte stikkord ved siden av, hva som motiverte eller demotiverte deg, i den spesielle situasjonen.

Livsperioder

Som allerede nevnt i innledningen går vi i livet vårt gjennom forskjellige faser og kriser. Livet beveger seg på ingen måte som en fordelingskurve, stadig mot et høydepunkt, der det deretter kun går nedover til du endelig har nådd en naturlig slutt med døden. Dette er verken det normale eller automatiske. Det finnes likeledes meget lykkelige eldre med suksess, som fortvilte og utilfredse tenåringer eller folk midt i førtiårene. Det kommer an på hva du gjør ut av det!

La oss anta at livet fullbyrdes i syv-års-rytmer (vi kaller det perioder). Tallet syv er på ingen måte tilfeldig valgt. Det har alltid spilt en viktig rolle i menneskets historie: Dette symbolet var det allerede snakk om på en rekke steder i bibelen (for eksempel de syv dagene i skapelsen), og også i litteratur og historie finner vi dem påfallende ofte. Snøhvit er med de åtte dvergene likeså uttenkelig som en liste med kun seks verdensundre.

Betrakt livet ditt. I alderen fra 6 til 7 år begynte du på skolen. Med 14 år ble du konfirmert. I begynnelsen av tjueårene avsluttet du utdannelsen på skolen og hadde militæret- eller siviltjenesten eller en yrkesutdannelse bak deg. Med 28 har de fleste studenter avsluttet sitt høyskolestudium. Men 35 står man midt i yrkeslivet, med 42 begynner for mange den såkalte midtlivskrisen, midt i sekstiårene har man nådd pensjonsalderen og så videre … Reflekter selv over hvor mange steder i ditt eget liv som følger denne rytmen.

79liggende copy

Første skritt: Oppdage potensialet (8)

Historien før din historie (4)

Typisk for krisesituasjoner er spørsmålsstillingen: Hva har jeg til sammen gjort i årene som gikk? Har jeg brukt tiden min godt? Når du beskjeftiger deg med spørsmålet om potensialet ditt, spiller historien din stadig vekk en avgjørende rolle. Imidlertid når startet denne historien? I Sentral Europa starter svaret på spørsmålet som oftest med en formulering av følgende art: Jeg ble født 17. mars 1963 i Oslo … Det finnes noen kulturer der man på dette spørsmålet får et helt annet svar: Jeg er sønn av Arnt og Anne Andersen. Min far er ingeniør, min mor husmor som arbeidet som arkitekt til jeg ble født. Merker du forskjellen?

 

Min livshistorie (1)

Hvorfor blir man ved en jobbsøknad egentlig spurt om livsløp? Den fremtidige arbeidsgiveren vil vite hva søkeren har lært, hvor han har utmerket seg, hvor han har overtatt ansvar. Den som en gang har produsert en omfattende CV burde være fasinert over mangfoldigheten i erfaringer og læringsområder. Hvis du ikke har tilbrakt årene som har gått i letargi, har du stadig støtt på nye erfaringer. Mye må bli frisket opp igjen – for eksempel førstehjelpskurs, som du må absorbere før du tar førerprøven. CV-en viser hvor tyngdepunktet hittil i din biografi lå. Selv om du i fremtiden vil gjøre alt annerledes vil det være uklokt å ignorere fortiden.

Hvorfor blir man ved en jobbsøknad egentlig spurt om livsløp? Den fremtidige arbeidsgiveren vil vite hva søkeren har lært, hvor han har utmerket seg, hvor han har overtatt ansvar. Den som en gang har produsert en omfattende CV burde være fasinert over mangfoldigheten i erfaringer og læringsområder. Hvis du ikke har tilbrakt årene som har gått i letargi, har du stadig støtt på nye erfaringer. Mye må bli frisket opp igjen – for eksempel førstehjelpskurs, som du må absorbere før du tar førerprøven. CV-en viser hvor tyngdepunktet hittil i din biografi lå. Selv om du i fremtiden vil gjøre alt annerledes vil det være uklokt å ignorere fortiden.

Workshop 3: Vareopptelling

Mens det i den forutgående familieanalysen mer kom an på objektive omstendigheter, som disse stammer ifra, stiller vi nå i større grad subjektive spørsmål. For eksempel hvordan du bedømmer foreldrene, eller i hvilket selskap du føler deg vel i. Lær å kjenne deg selv bedre; kanskje opplever du et par overraskelser!

1.       Hva var min første suksess i barndommen som jeg konkret kan huske?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

2.       Hvordan betrakter jeg og bedømmer jeg mine foreldre og min oppdragelse?_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

3.       Hvilke nummer i rekken av søsken var jeg, og hvilken virkning hadde det på meg?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

4.       Hvem av mine to foreldre dominerte og hvilken innflytelse hadde dette på livet mitt?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

Hva husker jeg spesielt? 
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

5.       Hvordan var min familie i det store og hele? Harmonisk, disharmonisk, fantes det et visst samhold?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

6.       Hvilken innflytelse hadde mitt hjemsted og mitt distrikt på livet mitt? 
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

Hva likte jeg ved det? Hva forstyrret meg?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

Hvilke grunner fantes det til å forlate hjemstedet mitt?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

7.       I hvilken trosretning ble jeg oppdratt og hva betyr dette for meg i dag?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

8.       Hvilke kulturelle faktorer har hittil spilt en rolle i livet mitt? Hvor stor er min interesse for musikk og kunst?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

9.       Hvilke personligheter fra økonomi, politikk, kultur, sport og andre områder verdsetter jeg spesielt og hvorfor?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

Hvilken innflytelse hadde eller har disse personlighetene på min utvikling og beslutninger?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

 

Første skritt: Oppdage potensialet (7)

Historien før din historie (3)

Typisk for krisesituasjoner er spørsmålsstillingen: Hva har jeg til sammen gjort i årene som gikk? Har jeg brukt tiden min godt? Når du beskjeftiger deg med spørsmålet om potensialet ditt, spiller historien din stadig vekk en avgjørende rolle. Imidlertid når startet denne historien? I Sentral Europa starter svaret på spørsmålet som oftest med en formulering av følgende art: Jeg ble født 17. mars 1963 i Oslo … Det finnes noen kulturer der man på dette spørsmålet får et helt annet svar: Jeg er sønn av Arnt og Anne Andersen. Min far er ingeniør, min mor husmor som arbeidet som arkitekt til jeg ble født. Merker du forskjellen?

 

Hva kommer først(3)

Workshop 2: Familiær arv

 

Skriv inn i følgende tabell hvilke talenter og evner det fantes og finnes i din familie. Hva kunne bestefaren din, bestemoren din spesielt godt? Hva utmerket din mor, din far seg spesielt til?

 

  Bestemte evner, talenter,
personlighetskjennetegn osv.
Farfar  
Farmor  
Morfar  
Mormor  
Far  
Mor  
Onkel  
Tante  
Søsken  

 

Eksempler:

1. Evner og talenter 

  • musikalsk
  • sportslig
  • matematisk
  • språklig
  • osv.

 

3. Kroppsbygning

  • stor, slank
  • øyenfarge
  • osv.

 

4. Behov

  • søvn
  • forkjærlighet (for eksempel spising, farger, klær )
  • osv.

 

5. Interesser, hobbyer

  • lese
  • dyr/natur
  • reiser
  • gå ut
  • hage
  • danse

 

2. Personlighetskjennetegn 

  • humørfylt
  • utadvendt
  • intuitiv
  • kjærlig
  • kunnskapstørst
  • lett ømfintlig
  • osv.

 

 

Hva kjennetegner meg selv?

_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________

 

_______

 

Gi150

Fra boken «Gi livet retning» av Jürgen Knobloch.

_______

Copyright © 2009-2018 Simplify Your Life

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig  med bestillingen og de nødvendige kontaktdataPå den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort. :-)

MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg.

 Gi livet retningBoken I tre skritt til en selvbestemt fremtid av Jörg W. Knobloch. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

__________

Slow down your lifeBoken av Kai Romhardt.  Last ned informasjon her. Ordinær pris: 150 NOK. Din pris 90 NOK.

Simplify your lifeSimplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

________

Balance your lifeBalance Your life – Kunsten å¨lede seg selv. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

Når du har det travelt, gå langsomtNår du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verden. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

______

SimplifyGuidenSimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-Balance. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: