Gi livet retning (41-43)

IMG_1520

Vi vil i bloggen vår å ha samme innhold på bloggen fra mandag til fredag. Denne uken vil «Gi livet retning (41-43)»  være tilgjengelig fra  mandag til fredag. 

Dette for at flere skal få mer tid til å sette seg inn i stoffet som presenteres. 

 

I tiden fremover vil vi ta for oss denne boken som innholder en rekke workshoper ved hjelp av tre skritt:

1. Å oppdage potensialet ditt (dine talenter, evner etc.)

2. Å gi retning (visjoner og mål)

3. Å være offensiv (det vil si handling)

 

57trans copy

»Ethvert menneske vil bli født som original.

Mange dør som kopi.«

Anonym

Første skritt: Oppdage potensialet (19)

Alt som ligger latent i deg (3) 

Andre mennesker har preget oss, og vært med på å forme vårt potensial. I dette avsnittet vil vi nå undersøke nærmere hva som ligger i oss, og som kan bli realisert i livs- og yrkesplanleggingen.

Workshop 9: Hva motiverer meg? 

Mennesker Informasjoner
1.     Følge anvisninger 1.     Forvalte
2.     Hjelpe 2.     Regne, kalkulere
3.     Føle med, lide med 3.     Bekjentgjøre
4.     Kommunisere 4.     Undersøke, forske
5.     Overbevise 5.     Bedømme, vurdere
6.     Forhandle, beslutte 6.     Organisere
7.     Etablere, bygge opp 7.     Forbedre, tilpasse
8.     Behandle 8.     Tenke logisk
9.     Gi råd 9.     Planlegge, utvikle
10.  Lære, undervise 10.  Strukturere, ordne
11.  Lede 11.  Utvikle konsepter
12.  _________________ 12.  __________________

 

 

Materialer Kreativitet
1.     Bearbeide 1.     Fremvise, more
2.     Arbeide med jord og natur 2.     Lage musikk
3.     Bruk av maskiner og apparater 3.     Billedhugging
4.     Omgang med computer 4.     Danse
5.     Presisjonsarbeid 5.     Pantomime
6.     Bygge 6.     Skuespill
7.     Male 7.     Tegne
8.     Reparere 8.     Utforme (design)
9.     Dekorere 9.     Skrive
10.  Omgang med elektronikk 10.  Tenke kreativt
11.  Koke, bake 11.  Fotografere
12.  _________________ 12.  _________________

 

Kilde: Paul Ch. Donders, Kreativ livsplanlegging. Asslar 1997.

 

Hva gjør du gjerne? Hva motiverer deg?

Motivasjons-
faktorer
Omgivels-
ene
Hvorfor? Hvordan kan jeg ha dette oftere?
Dekorere Hjemme Bedre livsfølelse Jeg designer
»månedens« dekorasjon“
        
        
        
        

 

Første skritt: Oppdage potensialet (18)

Alt som ligger latent i deg (2) 

Andre mennesker har preget oss, og vært med på å forme vårt potensial. I dette avsnittet vil vi nå undersøke nærmere hva som ligger i oss, og som kan bli realisert i livs- og yrkesplanleggingen.

 

Hva jeg synes er moro: Motivasjonsfaktorer (2)

Hva gjør du gjerne? Hva får øynene dine til å funkle? Vi besitter en rekke evner. Paul Ch. Donders og Michaela Kast, som har utviklet konseptet med kreativ livsplanlegging, deler disse inn i fire grupper:

1Evner i omgang med mennesker

2Evner i omgang med informasjoner

3Evner i omgang med materialer

4Evner i omgang med kreativitet

Ethvert menneske bør være engasjert minst 10 prosent av tiden sin på sine motivasjonsområder. Dette ville være nok motivasjon for 100 % av det du gjør. Jo mer ditt yrkesbilde er i overensstemmelse med dine motivasjonsfaktorer, desto bedre. Jeg tilbringer minst 60 % av min aktivitet på mitt motivasjonsområde. Det gjør godt!

I en konsultasjon i et Østerriksk kloster kom en 80 åring nonne til meg og sa: »du har jo rett med denne dynamikken!« For ti år siden var hun leder av kjøkkenet. Fra en dag til den andre besluttet forvaltningen, at hun var for gammel for denne jobben, og hun ble forvist till aldershjemmet hvor hun skulle bli forsørget. Innen åtte uker ble hun dødsens syk. En klok ny leder gjorde de mulig for henne flere ganger i uka å lage mat for sine søstere, og hun blomstret opp igjen. I tillegg til motivasjonen påvirkes naturligvis slike ting av flere dynamiske saker. Denne søsteren er i sannhet intet enkelt tilfelle!

Er det ikke slik at vi gjennom vårt system med tvangs-pensjonering fra i dag til i morgen tar vekk noe fundamentalt fra menneskenes liv? Vårt samfunn har et heller ringaktig bilde av eldre mennesker som gjør at ingen ønsker å la seg kalle gammel. (I mellom tiden hevder selv 70 åringer, at de ikke er gamle). Det er et kulturelt problem i vår vestlige verden. Den amerikanske psykologen Ellen J. Langer har påvist, at kinesisk kultur har et helt annet syn på alder – med det resultat, at hukommelsesprestasjonen til eldre kinesere nesten ikke er noe forskjellig fra andre aldersgrupper. Derimot forventer man i den europeisk-amerikanske kulturen formelt at man med alderen blir glemsom – og man blir det. (Problemet med ekte sykdommer som Alzheimer blir her ikke tatt hensyn til). Orienter deg ikke etter din alder, men etter dine motivasjons-faktorer! Og gå ut ifra, at du også etter 65 år kan vokse mentalt, og bryte opp mot nye horisonter.

96trans copy

Lederen av en mellomstor bedrift med stor suksess ba inntrengende om en konsultasjon. Han hadde god omsetning, en flott kone og sunne barn. I begynnelsen av samtalen skildret han imidlertid sin depressive tilstand: Han bekjentgjorde at hvis det ikke hadde vært for hans familie og sin tro, sto han i fare for å begå selvmord. På det forsiktige spørsmålet hva han gjerne gjorde kom han ikke på noe. Når hadde han sist hatt det noe gøy? Igjen en lang stillhet – det fantes egentlig ikke noe og han kom absolutt ikke på noe.  Etter gjentagende forsiktige og dyptgående spørsmål hadde han plutselig en idé: Han beskrev, hvordan han hadde konstruert et dukkehus med alle detaljer, detaljtroe møbler, elektrisk lys, til og med en fungerende dusj for dukkene … Mannen kviknet til, øynene hans begynte å lyse – den samme personen som for et par minutter siden virket så depressiv!

Bakgrunnen ble litt etter litt tydeligere: Mannen hadde vært en genial begavet snekkermester. Kundene var begeistret for hans kreative, fiffige konstruerte og kvalitative høyverdige »økologiske møbler«, hans renommé bredte seg ut i hele landet. Han måtte stadig ansette nye medarbeidere. Store møbel-forretninger ville ha hans utmerkede kolleksjon. Snart hadde han over 40 medarbeidere, mye arbeid, flotte resultatmarginer og det var ikke noe slutt på veksten i sikte. Enten var han underveis for å forhandle nye rammeavtaler, eller permanent beskjeftiget med forvaltningen av den voksende bedriften.

Vi merket dessuten på refleksjonene, at hans nåværende aktivitet som forretningsfører hadde lite å gjøre med hans motivasjonsfaktorer. Han arbeidet veldig mye og hardt og hodet hans fant alt som han gjorde, logisk og godt. Men hans indre kjerne savnet arbeidet i produksjonen, omgangen med tre, tegningen og det praktiske arbeidet på nye modeller. Han ville ikke oppgi firmaet. Hans posisjon og kunderelasjoner kunne heller ikke uten videre overføres.

Altså avtalte vi et kompromiss. Hver tirsdag morgen vil han ta på seg kjeledressen, gå ut i produksjonen og hente et opp-drag fra mesteren som var ansvarlig. Vi konsulterte samtidig mesteren, som var begeistret for denne idéen. Siden arbeider mannen hver tirsdag med tre, og sier at dette er den beste arbeidsdagen. Også ledelsesoppgavene utfører han godt, men det er ikke hans motivasjonsfaktorer. For øvrig: Han gjennom-fører de samme arbeidsoppgavene som tidligere, imidlertid med mye mer livsglede.

I mange firmaer blir gode medarbeidere forfremmet. Peter-prinsippet, kjent etter økonomen med samme navn, sier: Enhver blir forfremmet til han/hun har nådd et trinn over hans/hennes kvalifikasjoner. Noe skarpere: Man forfremmes så lenge til man er inkompetent for den stillingen som man har. Der hevder man seg ikke og blir sittende. Lignende skjer regelmessig med henblikk på motivasjonsfaktorene. En jobb passer utmerket til en medarbeiders begavelse, men den nest høyere aktivitet forlanger en total annen begavelse. Blir han/hun forfremmet har han/hun kanskje mer anseelse og høyere lønn, men disse alene gjør en på sikt ikke lykkelig.

Vi har i et stort antall bedrifter allerede opplevd dramatiske forbedrelser i motivasjon gjennom bare å trekke inn denne dynamikken. I et firma måtte stadig en lidenskaplig selger etter kundesamtalene i timevis håndtere papirarbeid. I salg var han uovertreffelig, mens hans forvaltningskvalitet var heller dårlig. Hans kollega hatet kundekontakt, men leverte fortrefflige kontrakter og planer. Lederen for firmaet reflekterte akkurat over å bli kvitt begge, men han fant ingen alternativer. På vårt forslag dannet begge et team. Selgeren solgte, skjæringspunktet ble organisert og medarbeideren gjennomførte med glede og med meget god kvalitet alt det skriftlige. Provisjonen ble fordelt på begge. Omsetningen vokste, og medarbeiderne var lykkelige.

Motivasjonsfaktorene er slik fordelt i livet til et menneske, at de umulig kan leve ut alle på sin arbeidsplass. Et flott bevis på at vi mennesker ikke bare er skapt for å arbeide. Mange mennesker bruker de samme motivasjonsfaktorene som i sitt yrke, imidlertid uten press (en viktig faktor!). Andre igjen utformer fritiden sin med de motivasjonsfaktorene som blir til overs, som de ikke kan bruke yrkesmessig.

En kvinne rundt 50 år oppdaget i et seminar, at hennes drøm og en av hennes motivasjonsfaktorer var ballett og dans. I konsultasjonen brøt nesten tårene frem fordi dette ønsket hadde slumret i henne i nesten 50 år. Hennes mor hadde snakket henne ifra det: Hun var for tykk, og det var fælt å se på når hun danset. Altså hadde hun undertrykket denne lengselen, også som yrkesdrøm. Nå fastslo hun, at det var den absolutt viktigste motivasjonsbegavelsen for henne. Yrkesmessig lot det seg ikke realisere mer, men etter seminaret rydder hun hver onsdag stuemøblene vekk, legger en flott CD på og danser gjennom boligen. Dette er blitt den viktigste avtalen i uken for henne.

Et lite tips for mødre (og naturligvis for fedre): Vi vet i dag hvor viktig det er for barneoppdragelsen at foreldrene er til stede. Mange mødre har motivasjonsfaktorene (for eksempel medfølelsen, kommunikasjonen) som passer utmerket sammen med oppgavene til en fulltidsmor eller husmor. Andre er på samme måte gode husmødre og eksemplariske mødre, men deres motivasjonsfaktorer ligger på andre områder (for eksempel i omgang med computere). Det fører ofte til unødig frustrasjon. Den som har forstått disse sammenhengene vil bygge inn disse motiverende aktiviteter dette gjelder. Den computerbegeistrete fulltidsmoren kan for eksempel dekke sitt husholdningsbehov gjennom internett, istedenfor å plage seg med å handle i et supermarked sammen med sine små barn.

 

Hva gjør du helst? Planlegg dette inn i livet ditt. Motivert klarer du mer – i yrket som privat! Kombiner dine oppgaver på en proaktiv måte.

Første skritt: Oppdage potensialet (17)

Alt som ligger latent i deg (1) 

Andre mennesker har preget oss, og vært med på å forme vårt potensial. I dette avsnittet vil vi nå undersøke nærmere hva som ligger i oss, og som kan bli realisert i livs- og yrkesplan-leggingen.

 

Hva jeg synes er moro: Motivasjonsfaktorer (1)

 

La oss anta at lederen din om morgenen kommer til kontorplassen din og bekjentgjør at du i fremtiden får 8000 kroner mer i lønn. Hvor lenge anslår du at motivasjonen i gjennomsnitt vil vare med en slik lønnsøkning? I seminarene er på dette spørsmålet reaksjonene meget forskjellig. Mange anslår et år, andre seks uker. En undersøkelse kom til den overraskende konklusjonen: Såfremt eksistensminimumet er sikret holder motivasjonen av en lønnsøkning i gjennomsnitt ikke lengre enn 14 dager. Men hva motiverer da oss mennesker?

Den amerikanske vitenskapsmannen Arthur Miller har funnet ut, at ethvert menneske har syv til ti motivasjons-faktorer som synes å være medfødt. Et eksempel for å tydeliggjøre: Hører det å presentere informasjoner til dine motivasjonsfaktorer, er aktiviteten en glede, kan du leve ut dette på forskjellige yrkesområder. Du vil gjerne gjøre det over alt. De fleste mennesker befinner seg som regel hele livet på området der de har tilegnet seg sine ferdigheter. Disse kan på samme tid også være dine motivasjonsfaktorer, men det er ikke automatisk tilfelle. Til tross for det, forblir de heller på disse områdene fordi de er fortrolige. Vi foretrekker den fortrolige smerte, istedenfor den ufortrolige lykken – man vender seg jo også til så mangt. Vet du hvordan de oppdrar arbeidselefanter i mange indiske folkestammer? Det unge dyret blir festet med en tung kjetting til en betongblokk, og man legger appetittlig mat akkurat utenfor rekkevidde. Den sultne elefanten forsøker naturligvis å nå maten, og trekker i kjettingen, kjettingen som skjærer ham i kjøttet forårsaker et stadig større sår og stadig større smerte. Etter litt tid kan man helt enkelt binde den oppvoksende elefanten med en enkel strikk til marken istedenfor med kjetting og betong, og den vil ikke engang tenke på å unnslippe.

Kanskje har en bestemt aktivitet vært gøy for dine foreldre, og de trodde også at dette en eller annen gang vil være like gøy for deg. Men selv om dette ikke er tilfelle blir vi i den tro. Dette er ikke noen selvmotsigelse til workshopene som du allerede har gjennomarbeidet. Sant nok er du sterkt preget gjennom slekten din, men et preg bør ikke utvikle seg til et korsett. Gjør ikke bare ting fordi disse fant anerkjennelse i barndommen din. Der det er nødvendig, befri deg fra de krav som dine oppdragere har satt til deg.

96trans copy

Undervurder ikke hvilke verdier som ble gitt oss hjemmefra. Den som vokste opp i jordbruksomgivelser, vil kanskje hele livet ha vanskeligheter med mentalt arbeid. Dette fordi det på  bondegården gjaldt å ta fatt i, gi en håndsrekning, slå høyet, melke kua. Å gripe avisen eller en bok var en luksus som man til nød kunne unne seg i vintermånedene.

Selvsagt finnes også det omvendte. Professordatteren som stadig ble stimulert til å lære språk og lese bøker, har vanskeligheter med praktisk og kroppslig arbeid selv om hun kanskje hadde hatt stor interesse av det. Befri deg fra denne arvelasten hvis du føler at du er skapt til denne aktiviteten, som du hittil ut ifra biografiske eller andre grunner har vært stengt ute ifra.

Hva gjør du gjerne? Hva får øynene dine til å funkle? Vi besitter en rekke evner. Paul Ch. Donders og Michaela Kast, som har utviklet konseptet med kreativ livsplanlegging, deler disse inn i fire grupper:

 

1Evner i omgang med mennesker

2Evner i omgang med informasjoner

3Evner i omgang med materialer

4Evner i omgang med kreativitet

_______

 

Gi150

Fra boken «Gi livet retning» av Jürgen Knobloch.

_______

Copyright © 2009-2018 Simplify Your Life

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig  med bestillingen og de nødvendige kontaktdataPå den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort. :-)

MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg.

 Gi livet retningBoken I tre skritt til en selvbestemt fremtid av Jörg W. Knobloch. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

__________

Slow down your lifeBoken av Kai Romhardt.  Last ned informasjon her. Ordinær pris: 150 NOK. Din pris 90 NOK.

Simplify your lifeSimplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

________

Balance your lifeBalance Your life – Kunsten å¨lede seg selv. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

Når du har det travelt, gå langsomtNår du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verden. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

______

SimplifyGuidenSimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-Balance. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: