Slow down your life-mindfulness (35)

IMG_1927

Vi vil i bloggen vår å ha samme innhold på bloggen fra mandag til fredag. Vi starter denne uken med med ett nytt «seminar». Denne uken vil «Slow down your life -mindfulness (35  være tilgjengelig fra mandag til fredag. 

Dette for at flere skal få mer tid til å sette seg inn i stoffet som presenteres. 

Slow down your life- mindfulness (35)

Stadig flere mennesker lever på forbikjøringssporet. Stress og rådløshet gjør dem anpustne, utilfredse og tomme. Kai Romhardt innbyr deg til å slå inn på et liv i oppmerksomhet ved hjelp av praktiske øvelser, for å komme til ro, slappe av og få fred. ”Slow down your life-mindfulness” er kunsten å gå våken gjennom livet og finne et fornuftig og selvbestemt tempo med konsentrasjon og bevissthet.

If you want to live life free
take your time go slowly
do few things but do them well
heartfelt work goes purely.

If you want your dreams come true
take your time go slowly
Small beginning, greater end
simple work is holy.

Day by day –  stone by stone
build your secret slowly
day by day – you’ll grow true
you’ll know heaven’s glory.

Sangen til Franz av Assisi

 

Slow down your life- en øvelsesbok

Jeg vil nå på de følgende sider vise deg konkrete slowing-down-øvelser. I kapitel 1 lærer vi å kjenne fem nøkler til slowing down. Konsepter, som radikalt kan forandre vår tidserfaring i hverdagen. I kapitel 2 til 5 utforsker vi tilstanden til vår kropp, vårt sinn, våre aktiviteter og omverdenen vår. Hvert kapitel består av fem avsnitt, der jeg tilbyr konkrete ankringspunkter for slowing down, som for eksempel ”vår pust” (se oppstillingen nedenfor).

 Fem nøkler

·   Oppmerksomhet

·   Forandring

·   Ingen begynnelse/ingen slutt

·   Utvikling

·   Rytme

Vår kropp

  • Vår pust
  •  Våre skritt
  • Våre hender
  • Vår ernæring
  • Vår søvn

Vår sjel

  • Vår tenkning
  • Våre følelser
  • Vår kunnskap
  • Våre verdier
  • Vår åndelige næring

Våre aktiviteter

  • Vår motivasjon
  • Vårt tempo
  • Vår aktivitetskvalitet
  • Våre vaneenergier
  • Vår ro og god tid

 

Vår omverden

  • Vårt arbeid
  • Vårt privatliv
  • Våre røtter
  • Våre relasjoner
  • Våre gaver

 

Slow down your life

Vi vil nå ta for oss alle øvelsene – stoppestedene under de 4 områdene ovenfor. Vi fortsetter med :

SLOW DOWN YOUR LIFE – ØVELSER SLOW DOWN YOUR ACTIVITIES (AKTIVITETER)

  • Vår motivasjon
  • Vårt tempo
  • Vår aktivitetskvalitet
  • Våre vaneenergier
  • Vår ro og god tid

Fem nøkler til våre aktiviteter

 

Oppmerksomhet.
Det sentrale spørsmålet her er: ”Hva gjør jeg akkurat nå?”
I løpet av en dag kan vi miste oss selv hundrevis av ganger i våre aktiviteter.
Når vi sitter, tenker vi allerede på å stå opp, når vi står opp, tenker vi allerede på å gå,
når vi går, tenker vi allerede på å komme frem.
Blir vi derimot ved en sak, kan tilsynelatende uinteressante aktiviteter som å pusse tenner bli interessante.
Det trengs ingen dyre eller spesielt opphissende aktiviteter, for å føle seg levende og våken.
I nåværende øyeblikk blir hverdagen til opplevelse.
Dyp opplevelse har i første omgang lite med den konkrete aktiviteten å gjøre,
men er avhengig av graden av vår bevissthet.
Er vi til stede i øyeblikket, utføres aktivitetene våre lett og lekende.
Denne fullstendige sammensmeltingen av bevissthet og handling kaller buddhistiske meditasjonslærere for samadhi.
Bevisste handlinger gir livet vårt friskhet og konsentrasjon.
Oppmerksomhet i alle våre aktiviteter er ytterst tilfredsstillende og en livslang øvelse.

Forandring.
Selv om vi tusen ganger har utført en aktivitet, er den dog aldri den samme.
Hver situasjon er ny.
I oss og om oss har forandringer funnet sted på forskjellige nivåer.
Ser vi på de mange små hverdagssyslene blir vår åpenhet opprettholdt.
Vi unngår faren med å stivne i rutiner.
Denne indre åpenheten kaller vi begynnersinn.

Ingen begynnelse/ingen slutt.
Vår fortid er alltid til stede i nåværende øyeblikk.
To mennesker kan tilsynelatende gjøre nøyaktig det samme, men det har fullstendig forskjellig konsekvenser.
Den ene blir feiret, den andre blir sagt opp.
Handlingene i fortiden kan hjelpe oss og beskytte oss og skade oss.
Og hver aktivitet sår nye frø for fremtiden.
Alt, som vi gjør er bundet sammen i dette tidsmessige nettverket av årsak og virkning.
Derfor er det lite hensiktsmessig å betrakte en enkelt aktivitet isolert.
Ingen handling er ubetydelig.
I det små vises det store.
En mester i kalligrafi fører hvert forberedt håndgrep akkurat like aktsomt som den egentlige tegningen.
Rengjøringen av malebordet, utbredelsen av penslene,
utrøringen av blekket, tegningen, rengjøringen av penslene,
utrullingen av pergamentene, sluttrengjøringen – ingen ting er uviktig.
De små ting skaper det store.

Utvikling.
Livet har sine årstider og i hver årstid kan vi utvikle andre evner.
Bevisstgjør vi dette ovenfor oss,
kan vi uten forbitrelse ta avskjed med aktiviteter
som vi ikke kan utføre mer på grunn av vår helse, vår alder eller pengepung.
Vi må ikke gjøre noe drama av tapene.
Livet er evig gevinst og tap av aktivitesspillerom.
Hver gevinst kan beskrive en utviklingshemsko.
Hvert tap er en utviklingssjanse.
Der noe går tapt kan noe nytt vise seg.
Ser vi slik på livet vårt kan vi selv i tider med tap se nye muligheter for livet vårt.

Rytme.
Hver aktivitet har sin rette målestokk, sin egentid og sin naturlige plass i forhold til alle andre aktiviteter.
Blir vi for ensidige, skader vi oss.
Vier vi en aktivitet forholdsmessig mye eller lite tid og energi,
kan andre områder i livet vårt komme ut av balanse.
Slowing down forsøker å unngå ekstremer.
Natur og by.
Yrke og familie.
Sinn og kropp.
I livet vårt kan mange rytmer forenes.

Vår motivasjon – Stoppesteder

! …  når noen vil motivere deg! … før du tar imot en ny stilling eller starter et nytt prosjekt

! … når du om kvelden ser i speilet og ser tilbake på dagen.

1.      Vær så vennlig å lukk øynene og konsentrer deg om hjertet ditt. Pust rolig inn og ut. Ønsk hjertet ditt glede, god helse og fred. Hva har dette hjertet allerede opplevd? Forbli noen minutter med hele din oppmerksomhet i hjerteregionen din. Send nå glede, sunnhet og fred til menneskene som er nærmest deg. Visualiser deres ansikter. Forbli igjen med oppmerksomheten din for noen minutter i hjerteregionen. Med tiden kan du også utvide kretsen av adressater for dine ønsker til mennesker som utløser nøytrale følelser i deg eller som du har vanskeligheter med.

2.     Trekk deg tilbake for noen dager for å tie. Mange klostre tilbyr stillhet og taushet. Ta deg tid til å komme i berøring med dine dypeste motivasjoner. Hva motiverer deg mest for tiden? Hva driver deg virkelig? For å oppnå en drøm, hva ville du ”gi totalt” for å nå den? Hva ville du ofre for den?

Vårt tempo – Stoppesteder

! … hvis du tenker: ”Du verden, så langsom han er”! … hvis du overstiger dine hastighets-reserver

! … før du melder deg på et crashkurs

1.      Lukk øynene og tenk på personer som har kommet i vanskeligheter på grunn av for høyt tempo. Tenk på venner, slektninger, kjente, kollegaer og prominente. La ansiktene deres passere i revy. Hvordan lever disse menneskene i dag? Hvilken pris har de betalt for sitt tempo?

2.     Søk et uforstyrret sted, der du ikke kan bli iakttatt. Mål opp en strekning på fem meter. Ta deg nå fem minutter tid til å gå disse fem meterne. Skritt for skritt, med full konsentrasjon. Gi akt på hvert skritt. Gjenta denne øvelsen to ganger. Forsøk i en hektisk situasjon å huske denne følelsen.

Vår aktivitetskvalitet – Stoppesteder

! …  når noe faller ut av hånden din! … når du absolutt må utføre en aktivitet

! … når du planlegger helgen

1.      Skriv i en uke opp alle aktivitetene som du tilbringer mer enn tretti minutter med i løpet av en dag. Vær så detaljert som mulig i kategoriene arbeid, fjernsyn, spising, avislesing, hygiene, lek, sport etc. Detaljer disse i trinn nummer to i større tidsblokker som for eksempel fjernsyn i kategoriene ”nyheter”, ”filmer”, ”serier” etc. Se mer nøyaktig på listen du har laget. Dette er livet ditt! Hvilken kvalitet har de enkelte aktivitetsblokkene med hensyn til spørsmålene stilt ovenfor? Kontroller om du kan stryke aktiviteter med mindre handlingskvalitet fra hverdagen din.

2.       Verdsett før starten på hvert måltid maten og kokken. Formuler en enkel formel som du kan uttrykke takknemlighet med, og si denne lavt eller høyt før begynnelsen på måltidet.

Våre vaneenergier – Stoppesteder

! … når du irettesetter deg selv for en dumhet! … når et gammelt kjent mønster overmanner deg

! … når du går til en godteriavdeling

1.      Tenk på en dårlig vane i sammenheng med slowing down som du over lengre tid uten hell har forsøkt å forandre. Spør hvilke av de tiltak som er nevnt ovenfor som du kan starte med, for denne gangen å skape gunstige betingelser for en vedvarende forandring. Begynn med konkret handling og gjør dette i minst tre uker.

2.     Gi dine fem verste vaneenergier treffende,

men ikke for alvorlige navn. Forsøk å tegne disse. Heng tegningene på et sentralt sted i hjemmet din eller på toalettet. Smil i løpet av dagen stadig vekk til dette bildet.


Vår ro og god tid – Stoppesteder

! … ved planleggingen av ferie! … når en termin faller vekk

! … alltid på søndag

1.      Legg inn en dag med ro og god tid. Alene eller i felleskap med familie eller venner. Fastlegg bare en minimalstruktur for dagen. Steng av telefonene og rydd til side alle prosjekter som ikke er ferdige. Dykk dypt ned i den ustrukturerte tiden. Utveksle om kvelden dagens erfaringer med familien din eller skriv ned erfaringene dine.

2.     I tidsplanleggeren din skriv ned kategorien ”tid for meg”. Reserver både i arbeidet og i hjemmet små tidsøyer i løpet av uken. Pass på, at du ikke fyller denne tiden med personlige prosjekter.

Neste uke fra og med mandag 30.januar til og med 3. februar 2023 starter vi med å tilby den fjerde  ØVELSEN under Slow down your environment-Vår omverden-Stoppesteder

_______

Les mer om boken her

Slowdown_Forside_600_1311

Copyright © 2009-2023 Simplify Your Life

Del på bloggen

Bookmark and Share

____

BØKER TIL SALGS

Du kan kjøpe bøkene direkte ved å sende en e-mail til Jan Vig  med bestillingen og de nødvendige kontaktdataPå den måten støtter du også opp om bloggen og det arbeidet som blir gjort. :-)

MERK: Du får 40% rabatt på ny ordinær pris på bøkene ved å kjøpe de direkte fra meg.

 Gi livet retningBoken I tre skritt til en selvbestemt fremtid av Jörg W. Knobloch. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

__________

Slow down your lifeBoken av Kai Romhardt.  Last ned informasjon her. Ordinær pris: 150 NOK. Din pris 90 NOK.

Simplify your lifeSimplify Your Life. Denne boken har solgt i mer enn 2 millioner eksemplarer. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 268 NOK. Din pris 160 NOK.

________

Balance your lifeBalance Your life – Kunsten å¨lede seg selv. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

Når du har det travelt, gå langsomtNår du har det travelt, gå langsomt – Mer tid i en raskere verden. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 200 NOK. Din pris: 120 NOK.

______

SimplifyGuidenSimplifyGuiden – 30 minutter for din Work-Life-Balance. Last ned informasjon her. Ordinær pris: 90 NOK. Din pris 50 NOK

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: