Å formulere effektive mål – Den språklige formuleringen (del A)

foss1

I og med at du skriver ned dine mål, programmet du deg selv og spesielt din underbevissthet til å jobbe mot hvert mål. For at underbevisstheten skal forstå meldingene dine, gjelder det å ta hensyn til noen regler når du formulerer mål.

Regel nr. 1: Formulerer målet ditt positivt

Den første regelen for utformingen av målene er at et mål alltid skall formuleres positivt. Unngå negative formuleringer.

Underbevisstheten forstår ikke negative formuleringer

Mange eksperter sier at underbevisstheten ikke forstår negative formuleringer. Et eksperiment: Tenk ikke nå på en elg – sannsynligvis måtte du akkurat nå tenke på en elg, eller?  Sett i forhold til målene dine betyr det følgende: Du har som mål å slutte å røyke. Du formulerer: «Jeg ønsker ikke å røyke lenger.» Hvis underbevisstheten ikke kan forstå negative formuleringer, forstår den følgende budskap: «Jeg ønsker å røyke. Og det er akkurat det du ikke vil. Det er ikke entydig klarlagt om denne mekanismen faktisk  fungerer slik- mange mennesker blir også motivert av det som er negativt formulert i målet. Men kanskje det er bedre ikke å ta noen sjanser. Og det er heller ikke veldig vanskelig å overholde denne regelen.

Bare si hva du vil og ikke hva du ikke vil

Hvis du går til en restaurant, sier du ikke til kelneren hva du ikke vil ha, men fortelle ham nøyaktig hva han skal bringe deg. Med mål, er det det samme. Så skriv altså som mål alltid det du ønsker å oppnå (for eksempel å være selvsikker, og eie 50.000 NOK), og ikke, hva du ikker vil ha lenger (f.eks ikke noe mer problemer med lederen din, ikke lengerå være arbeidsledig, osv.).

Eksempler på hvordan du kan gjøre negative formuleringer om til positive

Du kan raskt lage et positivt mål ut ifra et negativt formulert mål: Bare skriv ned hva du ønsker i stedet for det negative.

Negativ formulering Positiv formulering
Jeg vil ikke lenger være arbeidsløs Jeg har en godt betalt jobb og en sikker arbeidsplass
Jeg vil ikke lenger være fattig Jeg har 200.000 NOK på kontoen min
Jeg vil ikke lenger være tykk Jeg veier 70kg

Regel nr. 2: Formuler målene dine som om du allerede har nådd dem

Formulere et mål alltid som om du allerede har nådd det. På den måten programmerer du underbevisstheten svært effektivt til at dette målet faktisk blir en realitet.

Underbevisstheten tar alt veldig bokstavelig

Mange av oss formulerer f.eks.: ”Jeg skal finne en jobb.» Denne ordlyden er vag og skal en eller annen gang finne sted. Som et resultat oppfatter ikke underbevisstheten din at det haster. Andre skriver: «Jeg forsøker å slanke meg.”. Da vil du bare fortsette med å prøve, ikke nå, men heller ikke nå målet, fordi underbevisstheten tar ordet ”prøve” bokstavlig. Slik kan du bokstavlig talt ved å prøve igjen og igjen, innfluerer på  underbevisstheten din slik at vekten din muligens øker. Formuler derfor altid målet slik du du vil at det skal utkrystalisere seg – altså slik du vil at målet ditt skal oppnås.

Hvordan du formulerer det mål i nåtid

Skriv for eksempel:

  • Jeg har 50.000 NOK for meg selv, på kontoen min.
  • Jeg er administrerende direktør i selskapet der jeg jobber.
  • Jeg bruker et halvt år å seile gjennom Karibien.
  • Jeg veier 75 kilo.
  • Jeg finner en rimelig 3-roms leilighet i Sarpsborg

Å formulere mål som om det allerde er nådd, må en muligens venne seg til. Men hvis du fra begynnelsen formulerer målet konsekvent i nåtid vil det etter vært bli en vane.

 

Artikler i samme serie

Å formulere effektive mål – Å formulere målene dine
Å formulere effektive mål – Riktig størrelse
Å formulere effektive mål – Uavhengig av andre personer
Å formulere effektive mål – Språklig formulering(A)
Å formulere effektive mål – Språklig formulering(B)
Å formulere effektive mål – Å gjøre målene målbare
Å formulere effektive mål – Å visualisere målene dine
Å formulere effektive mål – De første skrittene

 

 

Relatert lesning:

Allen, David: Getting things done
Blair, Gary Ryan: What Are Your Goals: Powerful Questions to Discover What You Want Out of Life
Bryant, Theodore: Self-Discipline in 10 Days: How to Go from Thinking to Doing
Burn, Gillian: Personal Development AllInOne For Dummies
Davidson, Jeff: The Complete Idiot’s Guide to Getting Things Done
Knobloch, Jörg: Gi livet retning
Koch, Richard: 80/20 Way
McWilliams, John-Roger: Do It!: A Guide to Living Your Dreams
Mumford, Jeni: Life Coaching for Dummies
O’Connell, Fergus: How to Get More Done: Seven Days to Achieving More
Seiwert, Lothar: Balance your life
Seiwert, Lothar: Mer tid til lykke
Seiwert, Lothar: Når du har det travelt gå langsomt
Sher, Barbara: Wishcraft
Sher, Barbara: Live the life you love
Tracy, Brian: Goals
Tracy, Brian: Thinking Big

Del på bloggen

Bookmark and Share

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: