10 måter å bli mer avslappet på

Denne samlingen av tanker kommer fra  Paul Wilson. Følg dem og de vil holde deg rolig gjennom selv de mest vanskelige stunder.

1. Pust dypt

Når du puster inn, føl den nedre mageregionen din (ikke brystet ditt) svelle. Sett tempoet ned ved  hvert åndedrag til du puster ca 8-10 ganger i minuttet. Deretter lytt til hvert åndedrag som kommer og går.

2. Beveg deg  langsomt

Rolige mennesker beveger seg i et avslappet tempo, snakker på en avslappet måte, puster i et avslappet tempo. Forsink bevisst disse handlingene, og du blir rolig.

3. Slapp av i ansiktet

For å slappe av spenningen som samler seg i ansiktsområdet, hev lett øyenbrynene (slapp av pannemusklene), plasser tungen mot ganen din (kjevemusklene), så smil (kinnmusklene).

4. Maser føttene dine

Du kan få tilgang til refleksologipunkter som hjelper deg til å slappe av ved å trykke knyttneven din i den hule foten. Langsomt trykk opp mens du puster ut.

5. Ta en lavendel bad

Tilsett 5 dråper lavendelolje til et varmt bad, slå av lysene, og lytt til pusten din. Enda bedre, hør musikk for å slappe av.

6. Skriv ned bekymringene dine

Det er utrolig hvor fort dine bekymringer forsvinner når du skriver dem ned og ser dem i deres sanne perspektiv.

7. Lytt til stillheten

Hvis du ikke kan forestille deg hvordan «stillhet» høres ut , velger du musikk som fører underbevisstheten din og dermed sinnstilstanden din  inn i alfatilstanden og som virker beroligende.

8. Trykk på håndleddet ditt

Påfør et nedadgående press på akupressurpunktet på innsiden av håndleddet ditt – i linje med den midterste fingeren, to tommelfingerbredder fra håndflaten – mens du puster ut.

9. Gå

All mosjon vil hjelpe deg med å redusere stresset. For de fleste av oss er turgåing den mest avslappende øvelse av alle. Gjør det når du føler deg anspent.

10. Anvend dine samlede ressurser
En av de beste måtene å glemme stress og angst på, er å konsentrere deg fullt og helt på den aktuelle oppgaven. Det er også den mest komfortable måten å jobbe på, å spise på og  å elske på.

Les mer i bøkene The Quiet, Instant Calm, Calm at Work, Calm for Life, Balance Work Life, The calm Technique av Paul Wilson

Del på bloggen

Bookmark and Share

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: