Bli en rolig person

For å bli en rolig person, for å finne ekte fred og tilfredshet, er det nødvendig å ta hensyn til en rekke forskjellige aspekter av livet. Paul Wilson kaller disse ”Six Ways to Lasting Calm”. Dette er spesielt godt dekket i  hans bøker ”Instant Calm” og ”Calm for Life”.

Å konsentrere seg minst om 4 av de nevnte i gruppen nedenfor vil gi varige fordeler.

1. Engasjement

2. ”Teknikken med å skape stillhet”

3. Diett

4. Mosjon
 
5. Uselviskhet
 
6. Holdning

  

Engasjement

Ikke overraskende er det viktigste med å finne langsiktige ro og fred engasjementet. Hvis du føler en forpliktet til å finne den stille løsningen til livet, er du halvveis på veien.

Forutsatt at du har dette engasjementet, er alt det du trenger å gjøre å konsentrere deg om tre av de resterende fem områdene. Ideelt sett vil du konsentrere deg om dem alle.

Følg disse løsningene, og du blir rolig, tilfreds og i stand til å takle alt som jobben din eller arbeidsplassen din kan forårsake. Adopter dem som en del av din daglige rutine, og livet ditt vil bli beriket over all forventning.

  

”Teknikken med å skape stillhet”

Millioner mener at meditasjon er en forutsetning for et lykkelig og godt balansert og sunn livsstil.

Wilsons bok, The Calm Technique, viser hvor kraftige verktøy meditasjon kan være. Meditasjon kan forandre livet ditt og dine holdninger. Bruk meditasjon regelmessig, og du kan med rimelighet forvente å:

  • Opnå lindring fra spenninger, angst og tretthet.
  • Håndtere hverdagens problemer bedre.
  • Bli følelsesmessig sterkere.
  • Få økt konsentrasjon.
  • Være mer positiv.
  • Være mer tolerant.
  • Få mer glede ut av livet. 

  

Diett

Visse matvarer kan beskrives som «rolig mat» og kan ha en beroligende effekt på stressnivå – særlig på lang sikt.
Prinsippene er:

  • Opprettholde en 80:20 balanse mellom syre-basert mat (helkorn basert mel og kornprodukter, frukt, grønnsaker, etc), og alkalisk-basert mat (kaffe, kjøtt, sukker, bearbeidet mat, etc).
  • Spis mer grønnsaker, frukt, sammensatte karbohydrater og hele korn.
  • Kontroller at kosten er innholdsrik på vitaminene A, C, E og B. Drikk mer vann.
  • Begrens kaffe, fett, sukker, raffinerte matvarer, konservert mat og alkohol.

  

Mosjon

Regelmessig mosjon reduserer effekten av stress på kroppen. Å mosjonere hjelper deg til å håndtere livet bedre. Og vil få deg til å føle deg roligere og mer tilfreds.

Hvis tanken på all gymnastikk og svette plager deg, så begynn å gå. Det er det mest avslappende og en av de mest nyttige øvelser du kan gjøre.

 

Uselviskhet

Når du fordyper deg i å hjelpe et annet individ, overvinner du din selvopptatte natur,  ditt eget stress og dine bekymringer.

Studier viser at umiddelbart etter å ha hjulpet andre, opplever de fleste mennesker  en sterk følelse av tilfredshet, som i sin tur fører til bedre helse og en følelse av ro og fred.

I tillegg, har veldedig atferd en tendens til å redusere følelsen av isolasjon, som selv hos mennesker som ikke vil klassifisere seg som ensomme, som vanligvis følger følelser av stress. Direkte kontakt med mottakeren kan være en nyttig del av prosessen, men en enkel donasjon til en veldedig organisasjon, som er viet til å hjelpe andre vil hjelpe deg til å føle deg mye bedre. Dette anbefales!

Holdning

Optimisme er den viktigste holdningen du kan tilstrebe. Ikke bare vil det hjelpe deg til å være rolig, men optimisme vil gi økt lykke, bedre helse, mer effektive relasjoner og kraftig forbedret kommunikasjon.

Hvordan oppnår du det?

Lytt til samtalen med deg selv og tankene dine. Styr godt klar av alle negative uttrykk, anstreng deg med å finne det positive i alt du sier og tenker. Når du legger merke til at du bruker negative uttrykk, erstatt disse med positive fortolkninger av den samme tanken. I stedet for «Jeg har så mye å gjøre», si, «Jeg er så heldig å være fullt beskjeftiget», eller «Det er så givende å ha nyttig arbeid og utfordringer». 

Hvordan oppnår du det?

 

Lytt til samtalen med deg selv og tankene dine. Styr godt klar av alle negative uttrykk, anstreng deg med å finne det positive i alt du sier og tenker. Når du legger merke til at du bruker negative uttrykk, erstatt disse med positive fortolkninger av den samme tanken. I stedet for «Jeg har så mye å gjøre», si, «Jeg er så heldig å være fullt beskjeftiget», eller «Det er så givende å ha nyttig arbeid og utfordringer».

Les mer i bøkene The Quiet, Instant Calm, Calm at Work, Calm for Life, Balance Work Life, The calm Technique av Paul Wilson

 

Del på bloggen

Bookmark and Share

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: