10 hemmeligheter for hvordan du styrker sinnet, kroppen og karaktéren(N)

 

 

Bildet tatt av PK Ubøe

 

  • Utvikl en følelse av undring over verdenen. Vær en oppdagelsesreisende. Finn glede i ting som andre tar for gitt. Stopp opp og faktisk lytt til den vidunderlige gatemusikanten som spiller trompet. Les klassikeren som din far elsket så mye. Planlegg å dra bort fra byen i neste uke og besøk et bortgjemt, kraftfullt naturlig sted i et par dager. Ta en mini-retrett og ta vare på sinnet, kroppen og sjelen din. Det vil virkelig forbedre kvaliteten på livet ditt.
  • Å sende kort til bursdager og små notater fra tid til annen viser at du bryr deg om og tenker på relasjonen. Vi er alle travelt opptatt, men hvis du bruker kun fem minutter i uken til å sende et kort til en venn eller et familiemedlem, vil du ved utgangen av året ha sendt ut 52 kort. Dette er en liten investering for det utbyttet som garantert følger av å gjøre dette.
  • Husk og bruk folks navn når du snakker til dem. En persons navn er en unik søt lyd for dem.
  • Gå utendørs og se opp mot himmelen i en halvtime. Merk de supersterke følelsene du får når du er koblet til naturen. Fjern deg fra den stive timeplanen din  i dag, og tilbring ettermiddagen i vakre omgivelser. Gå i skogen og sitt ved en elv som strømmer forbi. Fisk eller lei en kano. Å komme deg vekk fra rutinen vil gi deg en forfriskende frigivelse og få deg til å føle deg fantastisk når du til slutt vender tilbake.
  • Annenhver uke, la klokken bli hjemme. I dette samfunnet blir vi ofte bundet til klokken og snart styrer den enhver av våre handlinger,  som en rigid mester for oppgaver. Tilbring dagen nøyaktig slik du ønsker og så lenge du ønsker å gjøre. Tilbring tid med en spesiell person, uten å måtte dra til din neste avtale. Nyt øyeblikkene og fokuser på hva som virkelig er viktig istedenfor de dagligdagse tingene som virker mer betydningsfulle enn de virkelig er. Løs deg fra klokken og få litt kvalitetstid.
  • Le på jobb og vær kjent som en positiv gjennomfører.

  

  • En idé gir opphav til et mentalt bilde. Et mentalt bilde vil da generere en mental vane som til slutt blomstrer som en mental karaktéregenskap Mestr tankene dine og du mestrer sinnet ditt; mestr sinnet ditt og du mestrer livet ditt,  mestr livet ditt, og du mestrer skjebnen din.

  

  • Gjenkjenn den enorme kraften i motsetningstenkning. Denne enkle teknikken involverer å erstatte en negativ tanke eller en tanke som begrenser sinnet ditt og som fjerner deg fra fokuseringen hver eneste gang med en positiv tanke For eksempel på en søndag kveld, kan du tenke «jeg skulle ønske jeg ikke måtte dra tilbake pål jobben i morgen, etter en slik hyggelig og avslappende helg.» Umiddelbart erstatt dette negative tankenmønsteret med å tenke motsatt. For eksempel kan du tenke «jeg kan ikke vente med å dra tilbake på kontoret pga. alle de spennende prosjektene som står for tur og den herlige følelsen av resultatoppnåelse jeg får etter en produktiv, utfordrende uke.» Deretter tenk hvor heldig du er som har en jobb, som du  utvikle videre gjennom egen innsats og produktivitet. Lag en liste over alle de positive egenskapene til stillingen din og gjenta dem om og om igjen. Snart vil det negative mønsteret bli brutt, og du vil imøtese den spennende uken du har foran deg med den mest fantastiske kvaliteten som finns: nemmelig med entusiasme.

   

  • Fordyp deg i vanen med personlige observasjon. Benjamin Franklin kalte dette en av de viktigste strategiene for personlig effektivitet. Tilbring ti minutter hver kveld før du går til sengs med selvransakelse. Tenk på de gode tingene du gjorde i løpet av dagen og de dårlige beslutningene du har tatt, som du må forandre for å utmerke deg og vokse. Vellykkete folk er rett og slett mer reflekterte enn andre. Daglig refleksjon vil snart tillate deg å  utrydde negative egenskaper (fra sommel, til å sladre, til å fornærme andre), og vil skjerpe sinnet ditt. Etter jevn og stødig praktisering vil eventuell en tid omsider komme , der feilene du gjør blir færre og din personlig kraft flyttes til det høyeste nivået.

 

  • Den mest effektive alarmklokken noensinne som er utviklet ligger innenfor vårt eget sinn. Hvis du ikke tror dette, kan du prøve følgende: 1. Sitt i en lenestol i omlag ti minutter før du går til sengs. 2. Lukk øynene og hvil forsiktig hendene dine på knærne. 3. Pust dypt inn og ut noen minutter (pust dypt inn og tell til fem, hold pusten og tell til ti og pust dypt ut igjen).  4. Gjenta følgende kommando for deg selv minst tjue ganger: «Jeg vil våkne på (det ønskete tidspunktet) og føle meg frisk, våken og entusiastisk.» Denne kommandoen må sies med følelse og emosjon. Deretter bruk noen sekunder til å visualisere at du våkner opp til ønsket tid (jo mer detaljert det mentale bildet er, desto bedre) og forestill deg hvor vel du vil føle deg. Du vil snart våkne opp på ønsket tidspunkt etter liten eller ingen praksis.

Les mer i følgende bøker:

Sharma, Robin, Megaliving
Sharma, Robin, The Greatness Guide
Sharma, Robin, The Greatness Guide 2
Sharma, Robin, Munken som solgte sin ferrari
Sharma, Robin, Den som søker sin skjebne
Sharma, Robin, The saint, the surfer and the ceo 

Del på bloggen

Bookmark and Share

Reklamer