En verden fri fra klaging?

Har du lagt merke til hvor mye vi klager?  Vi stønner, kritiserer, avreagerer. Ikke bare er dette å kaste bort tiden, men det har også en skadelig effekt på måten vi lever på. Nå hvordan kan du fokusere på det positive, gledelige ting i livet isteden?

Hvis du ikke liker noe, forandr det.
Hvis du ikke kan forandre det, forandr holdningen din.
Ikke klag.
Maya Angelou

 

Det er sannsynligvis to ting som de fleste mennesker vil være enige i:

  1. Det klages i dag for mye i samfunnet.
  2. Vår verden er ikke den verden vi ønsker.

Det er en sammenheng mellom disse to. Vi fokuserer på det som er galt istedenfor å fokusere på visjonen om en sunnere, lykkeligere og harmonisk verden. Og du som andre er en del av dette.

Å klage betyr å gi uttrykk for misnøye.

Du bør sjekke med deg selv.

  • Når du klager (uttrykker misnøye, smerte), er årsaken alvorlig?
  • Klager du ofte?
  • Har det gått en måned eller mer siden du klaget?
  • Hvis du klager regelmessig kan det være at klagingen har blitt til en vane hos deg, en vane som ikke tjener deg og dine interesser?
  • Klager du for å oppnå en fordel for deg selv?
  • Kan du eventuelt oppnå sympati, oppnå oppmerksomhet, slippe å gjøre noe du er redd for ved å klage ?
  • Hvordan påvirker klagingen din den psykiske og fysiske helsen din?
  • Er du omgitt av folk som klager?
  • Hva dreier tankene dine seg om? Hva fokuserer du på?
  • Snakker du nedsettende om folk som ikke er til stede?

Når du klager reflekter bevisst  over disse spørsmålene.

For å være en lykkelig og positiv person må du bryte vanen med å klage.

Du skaper ikke bare din realitet gjennom dine tanker og ord, men du innfluerer også på dem rundt deg.  Ved å bli oppmerksom på graden av klaging som foregår rundt deg, vil du oppdage at du ofte er en del av klagekulturen. Å være oppmerksom på den rollen klagingen har på deg selv og omverdenen vil være starten på å snu «denne trenden». Du må finne en metode for å stoppe klagingen din, men hvordan?

I boken «A complaint free World» av Will Bowen foreslås følgende metode:

Hver gang en negativ tanke – en klage dukker opp i tankene dine, bruker du en strikk rundt håndleddet ditt. Ved å bruke denne gummistrikken  skal minne deg på at du må tenke positivt isteden. Begynn med å ha en gummistrikk rundt håndleddet – venstre eller høyre.

Når du merker at du klager, snakker nedsettende om dine medmennesker eller kritiserer, trekk i gummistrikken, slik at det gjør litt vondt når du slipper strikken og så flytte gummistrikken til det andre håndleddet. Det minner deg på at du må tenke positivt isteden.

Du kan fra første stund konkurrere med deg selv og se hvor mange ganger i løpet av en dag du klager. Ved å bevisstgjøre deg dette og bruke strikken hver gang du klager vil du etter hvert kondisjonere deg til å erstatte klagingen med positive tanker. Målet er å nå 21 dager uten klaging. Dvs. uten at du har måttet dra i gummistrikken som du har rundt håndleddet og flytte den til det andre  håndleddet.

Vi har møtt fienden, og han er deg selv.
Pogo

Fra boken «A Complaint free world» av Will Bowen

 

 

Del på bloggen

Bookmark and Share

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: